Här är världens allra bästa hotell

Publicerad 2012-06-27

Ger mest för pengarna – en halv miljon gäster har röstat

Varför chansa när du bokar boende?

Över en halv miljon gäster har satt betyg på 150 000 hotell världen över.

Resultatet: Insider´s Select – världens 650 mest omtyckta hotell.

För femte året i rad lanserar världens största nätresebyrå Expedia sin ranking över världens 650 bästa hotell.

Listan baseras på 500 000 recensioner från resenärer som bott på hotell tillhörande Expedias 150 000 partners i hela världen, samt på omdömen från Expedias lokala experter.

Östeuropeisk trend

2011 toppades listan av hotellet Cedarbrook Lodge utanför Seattle i nordvästra USA.

I år är vinnaren – något oväntat – ett litet hotell i de historiska kvarteren i Bratislava i Slovakien.

Enligt Expedia är det femstjärniga vinnarhotellet Marrol’s Boutique Hotel ett exempel på den starka östeuropeiska trenden.

Under 2011 noterade Expedia en 25–procentig ökning av bokningar till Östeuropa.

– De östeuropeiska hotellen utgör närmare tio procent av världens hundra bästa hotell. Dessutom ligger tre hotell på Europalistans topp tio i östeuropeiska länder, säger Susanne Svensson, Expedias nordiska marknadschef.

Endast ett svenskt hotell

– Bratislava är en relativt outforskad turistdestination bland svenska resenärer. Utöver de redan populära destinationerna Prag och Budapest ser vi att intresset för länder som Lettland och Litauen ökar.

På andra respektive tredje plats placerade sig ett familjeägt Venedig–hotell, Hotel Al Codega, och Hotel Royal Corin i Costa Rica.

Svenska hotell har däremot haft svårare att blidka gästerna. Bara ett omnämns överhuvudtaget – Sheraton hotell i Stockholm, som hamnar på 182:a plats i världen och på 43:e plats i Europa.

Från budget till lyx

Insider´s Select-rankningen tar ingen hänsyn till hur många stjärnor ett hotell har, här blandas små enkla hotell med dyra och lyxiga jättar.

Det som avgör placering på listan är vilken service och valuta för pengarna som hotellet gett gästen.

Expedia har granskat fler än 150 000 hotell och anläggningar, och varje boende har fått poäng. Poängsättningen har, enligt dem, gjorts helt oberoende av samarbetspartners och annonsörer.

Sedan läggs experternas utlåtanden ihop med besökarnas omdömen.

– Det faktiska värdet av hotellet och totalupplevelsen är svårare att mäta än ren lyx. Insiders´ Select fyller därför en viktig funktion eftersom den utgår från konsumenternas egna val och ärliga bedömning av sin vistelse, säger Susanne Svensson.