Nytt lågprisbolag fixar superpriser på charterresor

Uppdaterad 2011-10-11 | Publicerad 2011-06-21

Pressar priserna – en god nyhet för resenärerna

De svenskar charterarrangörerna får passa sig:

Ett norskt företag regerar på listorna över billigaste chartern, med över 50 procent av de billigaste resorna.

– Vi är bättre på att hitta billiga produkter och satsar knallhårt på den svenska marknaden. Konkurrenterna borde bli bättre, säger Jason Eckhoff på norska uppstickaren Solfaktor.

De traditionella svenska researrangörerna får passa sig – nu satsar det norska reseföretaget Solfaktor stort på svenska marknaden.

På resesökmotorn Destination.ses listor har Solfaktor över 50 procent av de billigaste resorna – 28 stycken av 50.

– De har funnits på marknaden ett tag och de är bra. Vissa resor har riktigt bra priser, konstaterar Claudia Gomez på Destination.se.

Ett nytt sätt att fixa resor

En förklaring till de låga priserna är att Solfaktor söker bland reguljära flygbiljetter, vilket är billigare till många destinationer.

– De jobbar på ett helt annat sätt, säger Claudia Gomez.

”Skalat bort det folk inte vill ha”

På konkurrenten Fritidsresor menar man att det är en slump att just norrmännen har så många resor på listan över den billigaste chartern.

– Ibland är deras paket billigare, säger Marie Malmros på Fritidsresor.

Solfaktor har valt att paketera vissa resor på ett annat sätt, och plocka ihop reguljärflyg plus hotell, vilket de andra arrangörerna inte gör. 

– Det verkar som om de i första hand flyger med lågprisflygbolag. Därför går det heller inte att jämföra deras paket med en charterrangörs, de har ingen personal och service på plats, inga utflykter, inga barnklubbar med skandinavisktalande personal och så vidare, kommenterar Marie Malmros.

På Solfaktor menar man att det inte är något minus.

– Vi har valt att skala bort det som inte behövs. Det här är en modernare produkt, idag klarar sig folk själva. Vi tar bort det som folk inte vill ha och satsar på att erbjuda bra kundservice och billiga priser, säger Jason Eckhoff på Solfaktor.

Storsatsar i Sverige

Jason Eckhoff menar att en annan anledning till att Solfaktor kan erbjuda billigare charter än andra arrangörer är, att de har en mindre organisation och bättre system för att söka efter billiga biljetter och hotell. 

– Vi är helt enkelt bättre på att hitta billiga produkter.

Och de svenska arrangörerna lär behöva se upp framöver – norrmännen satsar friskt och siktar på att bli ledande på den svenska marknaden.

– Vi satsar knallhårt på Sverige och det går väldigt bra. Vi kommer att bli en stor aktör på chartermarknaden och erbjuda svenska folket billiga resor, säger Jason Eckhoff.

Är de andra aktörerna på den svenska marknaden för dyra?

– Ja, det är de. De har tyngre organisationer som kostar. Vi har en liten slimmad organisation. Det gör att du kan hamna på samma resa som med konkurrenten fast till ett billigare pris via oss. De andra borde bli bättre med sina produkter och priser, säger Jason Eckhoff.