Hela världen har fått Pippi på Astrid

Publicerad 2011-10-21

Emil, Pippi och Ronja.

Det är våra mest omtyckta svenskar.

I alla fall om de utländska turisterna får bestämma.

Årets Trip Global Awards-vinnare, Mikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens Värld, blir grattad av förra årets vinnare, Håkan Gullberg, rederichef på Göta Kanal Rederi.

Pippi Långstrump och alla hennes vänner i sagornas värld tog storslam på  Svenska turistgalan på Berns i Stockholm i går kväll.

Astrid Lindgrens Värld utsågs till "Den bästa upplevelsen i Sverige” och Junibacken kom hack i häl på tredjeplats efter Skansen.

Priset kallas Trip Global Awards och delas ut av Rese- och turistnäringen i Sverige. Juryn består av representanter från utländska ambassader, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Italien, Frankrike, Storbritannien och Ryssland. Det är alltså vad utlänningarna gillar bäst i Sverige som uppmärksammas.

"Skrattar på rätt ställe"

– En tredjedel av våra besökare kommer från utlandet, ända till innersta Småland, så det här är jätteviktigt för oss, säger Mikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens Värld.

Kommer Pippi och Emil börja prata tyska nu?

– Nej, vi spelar allt på Svenska. Besökarna kommer inte till oss för att de undrar vem Astrid Lindgren är, utan för att de älskar Astrid Lindgren. När Emil sätter soppskålen på huvudet så skrattar även de tyska familjerna på exakt rätt ställe. De vet exakt vad som händer, säger Mikael Ahlerup.

Förra årets vinnare, Göta Kanal Rederi, har sett en viss ökning i intresset efter utnämningen.

– Det har hjälpt oss i marknadsföringen att kunna berätta att vi är Sveriges bästa upplevelse. Men det viktigaste har varit att vi som jobbar känner stolthet, säger Håkan Gullberg, rederichef på Göta Kanal Rederi.

Placeringarna i Trip Global Awards 2011

1. Astrid Lindgrens Värld

2. Skansen

3. Junibacken

4. Fotografiska

5. Kosta Boda Art Hotel

5. Stockholm Adventures

6. Kungsleden

7. Selma Spa

Följ ämnen i artikeln