Uppstickare utmanar SJ på Stockholm–Göteborg

Publicerad 2013-04-10

”Något är fel när SJ ofta är dyrare än flyget”

Två nya järnvägsbolag, bland annat ett av världens största, vill utmana SJ på dess paradlinje.

Snart kan statliga SJ få konkurrens på guldlinjen Stockholm–Göteborg.

Två nya bolag vill starta trafik på sträckan och det bäddar för priskrig.

Ett av bolagen är MTR, ett av världens största spårtrafikföretag med huvudkontor i Hongkong och som sedan ett par år kör tunnelbanan i Stockholm.
– MTR kommer att ha omfattande trafik Stockholm–Göteborg, säger Trafikverkets tidtabellschef Jonas Westlund till Svenska Dagbladet.

Det andra bolaget som ansökt om att få starta trafik på sträckan är Citytåget i Sverige AB.

Ska bli billigare

– Man kan kontraktera vanliga tyska vagnar och lok och köra dem i 200 kilometer i timmen. Eftersom Citytåget inte ska göra stopp, ska restiden bli samma som för de X2000 som gör stopp, 3 timmar och 11 minuter. I dag är något fel eftersom SJ kan ha priser som ofta är dyrare än flyget, säger Mattias Söderhielm, delägare och vd för Citytåget i Sverige.

MTR planerar för både nonstoptåg och tåg som gör stopp längs vägen.
– Jämfört med dagens alternativ kommer våra erbjudanden på linjen att framstå som väldigt attraktiva för samtliga kunder, säger Johan Söör, affärsutvecklingschef vid MTR Nordic, skriver Travel News.

Pianobar i vagnen

I dag kör även Blå Tåget mellan Stockholm och Göteborg, ett weekendtåg med avgångar torsdag-söndag. Företaget som driver tåget, Skandinaviska Jernbanor AB, satsar mer på upplevelsen ombord, i form av riktig restaurangvagn och vagn med pianobar. Resan tar runt fyra timmar.

Vilka bolag som till slut får trafikera sträckan kommande år avgörs den 20 september och ny tidtabell med dessa börjar gälla från den 15 december 2013.

Sammanlagt 46 företag har ansökt om plats på de svenska järnvägarna nästa år, varav 27 gäller persontåg, skriver GP. Ansökningstiden gick ut natten mot igår tisdag.