Nytt tåg kan sväva fram i 2900 km/tim

Publicerad 2014-05-20

Tre gånger snabbare än flyget

Tåg som susar fram i vakuumtunnlar har projekteras i flera år, bland annat den här schweiziska varianten.

Kinesiska forskare är i full färd med att ta fram nästa generations snabbtåg.

Och då kommer det att gå undan.

Topphastigheten kan bli 2 900 km/tim!

Lösningen är en vakuumtunnel som reducerar luftmotståndet till en tiondel.

Det är ett forskarlag vid Southwest Jiaotong University i Chengdu City i Sichuan-provinsen som satsar på att framtidens tåg ska/kan gå snabbare än flyget.

Åtminstone det flyg vi har i dag.

Vid det kinesiska universitetet har forskarna byggt en loop, en rund ring som inuti mäter tolv meter i diameter.

Där testas nu modellen i miniformat.

Via ett system som kallas ETT på engelska (Evacuated Tube Transport) försätts ringen i vakuumtillstånd.

Förklaringen är enkel: minska luftmotståndet.

Enligt Deng Zigang, biträdande professor vid universitetet och den som leder arbetet, är minskat luftmotstånd det enda som kan få framtidens tåg att gå snabbare, enligt China Daily.

Kräver egna tunnlar

Bästa exemplet finns hemma i Kina.

Maglevtåget som förbinder Longyang Road i innerstaden med Shanghai Pudong International Airport är i dag världens snabbaste tåg. Topphastigheten är 431 km/tim längs den 30 kilometer långa sträckan som avverkas på sju minuter.

I hastigheter över 400 km/tim, menar Zigang, så försvinner 83 procent av energin i systemet på grund av luftmoståndet.

Det är därför vakuumtunneln behövs. Men också av en annan anledning. Ljudnivån från ett tåg som färdas över 400 kilometer i timmen når upp till 90 decibel medan dagens miljöstandardkrav satt 75 decibel som högsta tillåtna gräns.

Idén över 100 år gammal

Att bygga vakuumtunnlar är en lika ny som oprövad och dyr teknologi. Men i teorin räknar forskarna med att det skulle bli möjligt att färdas i upp till 2900 km/tim, lika med tre gånger hastigheten för dagens passagerarplan.

Även om allt detta låter som science fiction så var faktiskt flera forskare inne på tanken redan kring 1910-talet. Den amerikanske ingenjören Robert Goodard konstruerade en modell där tåget kunde gå i 1600 km/tim. Hans tåg hade med det klarat sträckan New York-Boston på 12 minuter.

Även den ryske professorn Boris Weinberg var inne på samma tanke om det som på engelska förkortas till vactrain (vacuum tube train). Han byggde en modell redan 1909.