Här är Ferrari-tåget – snabbast i Europa

Publicerad 2011-12-13

Nu tar Italien täten – ny höghastighetsbana invigd

Det Ferrari-röda tåget .Italo är huvudsakligen byggt i komposit, något som gör det cirka 70 ton lättare än ett konventionellt höghastighetståg.

Det nya italienska höghastighetståget blir Europas snabbaste.

Men så ser det också ut som en Ferrari.

360 km/tim blir högsta marschfart på den 75 mil långa sträckan från Salerno i söder via Rom till Turin i norr.

Italiens nya tågstolthet invigdes i dag av Ferrari-chefen Luca Cordero di Montezemolo.

Efter en veckolång läsaromröstning har det Ferrari-röda höghastighetståget döpts till .Italo där punkten framför Italo symboliserar satsningen ombord på datateknologi, internet och webb.

Tio miljoner resenärer

Andra namnförslag som fick stryka på foten var bland andra Velox, Saetta och Mercurio.

År 2015 är det meningen att tåget ska frakta minst tio miljoner människor årligen.

Hela projektet är privatdrivet och har skett i samarbete med franska SNCF, som var först i Europa med höghastighetståg - TGV, Train à Grand Vitesse.

Snabbare än franska tågen

Det franska tåget gör som mest 330 km/tim men körs oftast kring 300 km/tim liksom den spanska tågmotsvarigheten mellan Madrid och Barcelona.

.Italo blir alltså snabbare och det beror på hur tåget är konstruerat och framför allt vad det är byggt av.

Huvudmaterialet är komposit, något som gör .Italo 70 ton lättare än ett konventionellt höghastighetståg.

För passagerarna kommer tåget att framstå som rena rama lyxen.

Hörs nästan inte alls

Det blir tjugo procent bredare än konkurrenttågen, något som gör att sätena blir bredare och även gångarna mellan stolarna. Två personer med tungt bagage ska lätt och behändigt kunna mötas i gången.

Ovanpå allt detta blir tåget tack vare ny teknik också nästan helt tyst för passagerarna.

Alla tågvagnarna är med i själva driften via lokomotion till skillnad från andra höghastighetståg där driften sker via lok fram och bak.

Drar inte ihop sig

Detta gör att energiförbrukningen räknad per tågstol blir 30 procent lägre jämfört med exempelvis franska TGV.

Och om olyckan skulle vara framme är vagnarna sammanlänkade på ett sådant sätt att tåget inte dras ihop som ett dragspel vid till exempel en urspårning.

Vad det kommer att kosta att åka den 75 mil långa sträckan mellan Salerno och Turin avslöjades inte i samband med invigningen.

Men det är lätt att gissa att det i varje fall blir billigare än att köra samma sträcka i en vanlig Ferrari.