FIASKOT!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-28

Flygbolagen överger Bangkoks nya flygplats

På grund av sprickorna i landningsbanorna och andra problem måste den nya Suvarnabhumi-flygplatsen byggas om - bara ett halvår efter invigningen.

BANGKOK. Trasiga landningsbanor, dålig ordning och usel luft.

Nu tvingas flygbolagen flytta från Bangkoks nya flygplats.

Sedan i söndags har Thai Airways flyttat delar av sin inrikestrafik från nya Suvarnabhumi till gamla Don Muang-flygplatsen i Bangkok. Thai är landets största bolag, och flyger också från Sverige.

–?Vi gör det för att vi vill hjälpa till att klara upp problemen på Suvarnabhumi, säger Sunathee Isvarphornchai, talesman för Thai.

Sprickor i banorna

Orsaken är de stora problem som Suvarnabhumi har. Trots att flygplatsen invigdes så sent som i september har den redan sprickor i landningsbanor, bristfällig luftkonditionering, obefintlig skyltning och avsaknad av toaletter. Man måste därför börja renovera och bygga om redan efter sex månader.

För passagerare som ska flyga inrikes med Thai gäller det nu att hålla koll på vilken av Bangkoks flygplatser som planet avgår från. Enklast är att kolla vilket nummer flygningen har: är det tre siffror så går flygningen till eller från Suvarnabhumi, är det fyra siffror så är det Don Muang som gäller. Suvarnabhumi behåller flygplatskoden BKK medan Don Muang får flygplatskoden DMK.

De inrikesflyg som nu trafikerar Don Muang är de med Thai till och från Khon Kaen, Hat Yai, Phitsanulok, Surat Thani, Ubon Ratchathani och Udon Thani.

Påverkar inte turistmål

För bolagets flighter till och från de stora turistdestinationerna Phuket, Krabi, Chiang Mai samt Chiang gäller Suvarnabhumi även framöver.

Förutom Thai Airways har lågprisbolagen Nok Air och One-Two-Go flyttat sin verksamhet tillbaka till Don Muang. Däremot har stora Air Asia vägrat att flytta dit eftersom avgifterna på Don Muang är lika höga som på Suvarnabhumi.

Så tar du dig mellan flygplatserna

Stefan Christensen