Nye mannen – en kramgo karl

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-26

Musse Hasselvall & Zanyar Adami: Millennie-mannen vågar visa känslor

KRAMKALAS "Det blir allt vanligare att killar gör saker som tidigare sågs som kvinnliga, som att sy, gråta och prata om känslor. Samtidigt kan de träna kampsport, dricka bärs och se på fotboll. Man får vara både och, säger Zanyar Adami (till höger). Tack till Hammarby boxning!

Längtar du efter en man som både kan vara karlakarl och mjukis? Möt Millennie-männen, den nya generationen män som vågar visa känslor.

Kändispappa Mansrollen har blivit mer familjorienterad, säger forskaren Henrik Berg – Brad Pitt är ett exempel.

Något har börjat hända med mansrollen bland unga män. På herrtidningarnas omslag har mode ersatt silikonstinna glamourmodeller. I program som ”Fråga Olle” och ”Sex med Victor” pratar män öppet om känslor runt sex och relationer. Och nästa år gör Zanyar Adami, tidigare chefredaktör för Gringo, en tidning för killar som tröttnat på stereotypen av vad en man ”ska vara”.

– Det har skett en förändring bland killar, i värderingar och hur man ser på livet. Det blir allt vanligare att killar gör saker som tidigare sågs som kvinnliga, som att sy, gråta och prata om känslor. Samtidigt kan de träna kampsport, dricka bärs och se på fotboll. Man får vara både och, säger han.

”Barn av sin tid”

Zanyar Adami, 26, kallar dem Millennie-män, eftersom skillnaden syns tydligast bland män som blivit vuxna efter millennieskiftet. Men han tillägger att det finns gott om Millennie-män även bland äldre män.

– Feminismens genomslag har mycket med förändringen att göra. Våra jämnåriga tjejer ställer helt andra krav på oss, man kommer inte undan med vad som helst. Det gör att man måste börja tänka och reflektera. Så var det för mig, säger han.

Han får medhåll av programledaren och brottaren Musse Hasselvall, 35, känd från ”Rallarsving” och ”Jonas och Musses religion”.

– Jag märker stor skillnad på yngre killar. De pratar om känslor och vågar stå för vad de känner. Jag tror att många av dem har vuxit upp med ensamstående mammor. Man är ett barn av sin tid, och många i min generation har vuxit upp med tillknäppta mansgrispappor som har påverkat oss, säger Musse.

Läste feministlitteratur

Böcker som ”Ställd” och ”Flickan och skulden” har gjort intryck på Musse.

– Jag läste feministlitteratur för att få tjejer, men det jag läste började gå in i mitt huvud. När jag läste en bok om våldtäkt började jag tänka på de gånger jag tjatat till mig sex. Det går nog inte att jämföra, men det finns något väldigt ohärligt i det, säger han.

Enligt Marie Nordberg, mansforskare på Karlstads universitet, är det killarna i en stark position i grabbgängen som kan tänja på gränserna.

– Jag forskar på gymnasiekillar just nu, de tar mycket i varandra och är enormt gulliga mot varandra. Och de pratar mycket om kärlek och känslor. Samtidigt pekar de ut var gränserna går, de visar sin plats i gänget och att de har pondus, säger hon.

Mer fokus på kändispappor

Kändisar får ofta representera nya ideal, menar Henrik Berg, genusforskare på Uppsala universitet.

– Mansrollen har blivit mer familjeorienterad. Det är fokus på manliga kändisar som pappor. Exempelvis bilderna på Brad Pitt som leker med sina barn. För tjugo år sedan var det inte lika vanligt. I Sverige är vi mer vana vid det idealet, tack vare velourmännen och papparörelsen på 70-talet. Vi ser också mjukare influenser från samlevnadsprogram i radio och tv, som ofta leds av manliga programledare.

Och framtiden då? Henrik Berg vill inte agera spåman.

– Förhoppningsvis fortsätter utvecklingen i samma riktning.

Så känner du igen den nya mannen

PPS Gösta Rydell, vd. Åtta bolag ingår i Power Planning System-koncernen, som bland annat driver Cybergymnasiet och Donnergymnasiet.
Omsättning: 290 miljoner kronor.
Bolagsskatt: 862 609 kronor.
Kommentar: Ger ingen kommentar.

Han är jämställd.

Han delar inte in saker i ” kvinnligt” och ” manligt”.

Är öppen om sina känslor.

Har lätt för att få vänner både bland kvinnor och män.

Kommunicerar flitigt.

3 kända Millennie-män

Musse Hasselvall och Zanyar Adami listar tre svenska män som både är macho och mjukisar.

1. Markus Fagervall.

Tatuerad och högljudd rockkille som gärna pratar om sina känslor.

2. Andreas Halldén.

Sydde och tråcklade i ”Sicksack”, förenade kampsport med kramar i ”Rallarsving”. Är nu designer för Björn Borg.

3. Moneybrother – Anders Wendin.

Skriver musik som direktrapporterar från hjärtat och talar om kvinnor med kärlek och respekt.