MP ställde ultimatum till S – hotade frysa jättesatsning

Uppdaterad 2018-07-25 | Publicerad 2018-04-17

Uppgörelsen mellan S och MP om snabbtågen är klar.

Men Aftonbladet kan nu avslöja det hårda spelet bakom.

Miljöpartiet hotade frysa nationella infrastrukturplanen på 622 miljarder – alla satsningar på väg- och järnvägstrafik kommande 10 åren.

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska snabbtågen finansieras genom att överskottsmålet sänks.

Aftonbladet har i flera artiklar skrivit om de intensiva förhandlingarna mellan MP och S om höghastighetstågen. MP ville ha en snabb utbyggnad och tåg som kan gå i 320 km/h, vilket skulle kräva att staten lånar till satsningen.

Socialdemokraterna, och framför allt finansdepartementet, har hållit emot: Man ville att investeringen rymdes inom ramen för varje års budget för att inte spräcka överskottsmålet, vilket skulle innebära en långsammare byggtakt.

I dag kom beskedet att uppgörelsen är klar. Färdigställandet skjuts fram några år – i stället för 2035 ska de nya stambanorna vara klara 2045. Men det innebär samtidigt att man kan bygga betydligt snabbare än vad som varit Trafikverkets besked, att det skulle ta 70–80 år.

Ett tak sätts också på kostnaderna för projektet, vilket blir lägre än de 230 miljarder Trafikverket tidigare har beräknat.

Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer nu höghastighetstågen att i huvudsak finansieras genom att överskottsmålet i de offentliga finanserna sänks.

– Man kommer att föreslå justeringar i överskottsmålet. Finansdepartementet har varit grunden negativa till det, men ändå mindre negativa än till andra alternativ. Då gör man ingenting oansvarigt utan använder det investeringsutrymme som finns. Det här är huvudalternativet, att man kan tänka sig ett lägre överskott, säger en regeringskälla till Aftonbladet.

”Väldigt stora problem”

Enligt uppgift ställde Miljöpartiet ett kraftfullt ultimatum till S för att nå framgång i de låsta förhandlingarna: Om partiet inte fick igenom en snabb utbyggnad av höghastighetstågen så var man redo att frysa den nationella infrastrukturplanen.

Det skulle i så fall innebära att satsningar på 622 miljarder – alla väg- och järnvägsinvesteringar som regeringen vill göra under tio år – hade lagts på is.

– Det hade inneburit väldigt stora problem. Det är stora intressen som står på spel här, många stora investeringar. Ingen hade velat ha ett sådant scenario, säger källan.

Infekterad fråga

Aftonbladet har tidigare kunnat avslöja hur Isabella Lövin och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson träffats för ett enskilt möte för att försöka övertala Löfven.

Därefter har frågan varit infekterad mellan regeringspartierna, men den klyver även såväl S som Alliansen.

Förhoppningen inom regeringen är nu att Centerpartiet och Kristdemokraterna ska stå fast.

Riksdagsledamoten Anders Åkesson, trafikpolitisk talesperson i Centerpartiet, säger i en skriftlig kommentar att man tackar ja till regeringens inbjudan om samtal.

– Det är bra att regeringen nu till slut har enats och att den inbjudan om samtal man pratat om så länge äntligen kommer. Vi antar att det inte är någon halvmesyr man kommit överens om, utan det regeringen vill prata om är att bygga riktiga snabbtåg, som går i 320 km/h, säger han.

Även Liberalerna kommer att delta i samtal. Partiet har tidigare sagt nej till den finansieringsmodell som presenterats, men öppnar nu för att i alla fall studera regeringens förslag.

– Det viktigaste att diskutera är hur det ska betalas och vilka andra satsningar på infrastruktur som får stå tillbaka, säger partiledaren Jan Björklund.

Hans parti har inget eget förslag på hur höghastighetstågen ska finansieras.

– Vi får höra hur regeringen tänker sig det här. De kalkyler som tidigare presenterats har visat på att det blir ett par hundra miljarder som då kommer tas från andra insatser i andra delar av Sverige.