Guldbron ligger stilla och kostar pengar – finns ingen prognos

Uppdaterad 2020-03-11 | Publicerad 2020-02-26

Slussens guldbro skulle ha varit på plats för flera veckor sedan.

Nu ligger den gyllene pjäsen stilla utanför södra Portugal och kostar pengar varje dag.

– Vi törs inte ge någon prognos om när den kan vara framme, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig på Slussenprojektet.

Den gyllene brons väg från Kina till Stockholm har minst sagt kantats av problem. Dåligt väder har tvingat fartyget som transporterar bron att ligga stilla runt Spaniens sydkust i omkring två veckor.

För några dagar sedan tändes ett hopp och Stockholm stad räknade med att bron skulle vara på plats den 4 eller 5 mars.

Men nu ligger fartyget återigen stilla i väntan på bättre väderförhållanden.

– Den kommer inte att avsegla från Portugals södra kust innan helgen, vilket gör att det inte är troligt att den kommer till den 5 mars, säger Eva Rosman.

25 huvudentreprenörer

Anledningen till förseningen är att fartygets komplicerade konstruktion gör det extra känsligt för höga vågor.

– Vi törs inte säga något förrän den har passerat Biscayabukten och Engelska kanalen. Först då kan vi börja räkna på hur långt den har kvar, säger hon.

Bron skulle ursprungligen vara på plats den 8 februari. Stockholm stad har ett fast pris med entreprenören Skanska, så de ekonomiska konsekvenserna drabbar inte skattebetalarna, enligt Rosman.

Inte än i alla fall.

– Det blir en del följdkonsekvenser, det är drygt 25 huvudentreprenörer i projektet, och vissa är beroende av att bron kommer på plats under en viss tidsperiod, säger Rosman.

Kostar att ha båten liggande

Finns det några beräkningar på vilka ekonomiska konsekvenser det blir?

– Det är svårt att säga hur mycket det blir i pengar eller om det bara blir i tid. Det får vi räkna på när bron väl har kommit. Ju längre tiden lider desto mer konsekvenser kan det bli, säger Rosman.

Entreprenören Skanska vill inte utveckla hur förseningen drabbar företaget ekonomiskt.

– Det beror på hur vad man ska räkna in i kostnaderna. Enbart att ha båten liggande kostar en viss summa per dag. Sedan kan det bli andra kostnader eftersom vi måste planera om vår produktion. Men det belastar inte skattebetalarna utan är en ren företagsintern fråga, säger Maria Lindström kommunikatör på Skanska.

Guldbron är på väg från Kina.