Vapenvila i kriget om matpriserna

Jag har svårt att ta prat om priskrig på allvar.

I synnerhet som slagen genomförs med knallpulver och ärtbössor.

Senast i raden att utlova prispress var Matrebellerna, utbrytargruppen från Vi-kedjan som med visst buller och bång utmålar sig som uppstickare mot de stora kedjorna.

Och jag tycker att det är sympatiskt med alternativ och med butiker som säljer vad kunderna efterfrågar i stället för att låta dem välja bland de varor butiksägaren vill sälja.

Men det där blir krångligt att berätta och därför spelade Matrebellerna ut kortet ”prispress” i sin kampanj i höstas.

Nu skulle här priskrigas.

Hur gick det då?

Jag åkte runt till fyra utbrytare när den nya kedjan presenterades och kollade priser på tio märkesvaror i varje butik.

Häromdagen, när kedjan varit igång i två månader, gjorde jag om samma tur.

Jodå, matkassarna hade blivit billigare. I snitt en procent.

Eftersom alla butiker inte hade de välkända varumärkena i sitt sortiment blev det till slut 37 varor att jämföra.

Av dem hade tre prishöjts, sex var billigare och resterande 28 oförändrade i pris.

Jag kanske är en petig jävel men en prissänkning på 0,6 procent som två affärer uppvisade är inget storartat resultat av ett krig.

60 öre per hundralapp.

Det smärtar mig mycket att tvingas konstatera att om det är just priset som ska motivera kunderna att strömma till Matrebellerna så är man helt torsk. En ordinär Ica-affär är mellan 6 och 16 procent billigare på de varor jag prisjämfört.

Följ ämnen i artikeln