Nu vet bankerna att vi är viktiga

Vi är viktiga.

Vi som då och då stoppar in lite pengar på sparkontot i banken.

Men krävs det en ­finanskris för att bankerna ska lära sig det?

Om bankerna inte visste det förr så vet de det nu. Småspararna är viktiga för banken.

Under september, då ­finanskrisen nådde Sverige, plockade kunderna ut över 9 miljarder kronor från sina sparkonton i Swedbank.

Man kan tycka det var en onödig försiktighetsåtgärd eftersom staten redan då lovade att ersätta upp till 250 000 kronor om en bank skulle gå omkull (i början av oktober höjdes summan till en halv miljon kronor).

Sund reaktion

Man kan lika väl tycka att det var en sund reaktion. Uppgifterna om att Swedbank satt på en massa risiga lån i Baltikum gjorde att många tog det säkra före det osäkra och flyttade sina pengar.

Men vad penga­strömmen visar är hur viktiga vi, småspararna, är för bankerna. Ena månaden tar Swedbanks kunder ut 9,5 miljarder ur banken, nästa månad ber samma bank sina ägare om ett tillskott på drygt 12 miljarder.

Vikten av att vårda även sina mindre kunder är inte alltid en kunskap som präglat bankernas hantering. Ett tag skulle kontoren ner till ett minimum, folk skulle sitta hemma och uträtta sina bankärenden på datorn eller i telefonen.

Tvivlar i kristider

Men trenden har vänt, exempelvis öppnar Nordea i år 75 nya kontor varav ett har öppet sju dagar i veckan.

Statsvetarna vid Göteborgs universitet undersöker regelbundet förtroendet för viktiga samhällsinstitutioner, exempelvis bankerna. Från ett bottennapp i början av 1990-talet är förtroendet för dem numera på samma nivå som för domstolarna.

Men när det krisar finns tvivlet ändå där.

Det är då vi resolut tar ut pengarna – och stoppar in dem på ett annat, säkrare ställe.

Följ ämnen i artikeln