Kvällsmänniskors fokus slösas bort av ordning och reda-värderingar

Mobilens väckarklocka drar i gång sju varje vardagsmorgon hemma hos oss. Hur harmonisk signal jag än försöker välja så skriker den som ett ångestframkallande larm.

I synnerhet i morse när det blev uppenbart att vi har tippat över kanten, att mörkret har börjat dominera.

När jag drog upp rullgardinen möttes jag av något slags totalt grådaskig osnygg gryning. Vid min gud vad jag avskyr den här delen av hösten när allt ska bli naket, blött, mörkt och rått!

Att vara trött från det att man vaknar. När det svider i ögonen av osovd sömn. Ljusbrist. Grått molntäcke ligger som ett månadslångt lock över staden.

Jag är ändå vuxen och kan bita ihop, se framåt, ta mig igenom de här månaderna på rent tvång.

Värre är det för barnen som går i en skola som av någon obegriplig anledning lever kvar i vanor från 1800-talet.

Från tiden då vällingklockan ringde för att kor behövde mjölkas i gryningen och människor jobbade sexdagarsvecka under vidriga omständigheter på fabriker.

Kvart över åtta börjar alltså första lektionen. Prick 08.15 - kommer man en minut senare får man sitta utanför och vänta tills samlingen är klar. Som om våra åtta­åringar själva valde att komma försent.

Vid det klockslaget är det mörkt i december. En obarmhärtig tid att tvingas leverera hjärn­aktivitet, koncentration och arbetslusta på.

I synnerhet när våra vanor har ändrats markant sedan 1800-talet. Inte många av oss är kropps­arbetare som störtar i säng vid 20.00 och somnar av ren utmattning.

Vissa av oss, runt 40 procent - barn som vuxna - är kvälls­människor som underpresterar av att börja för tidigt på morgonen, vi har i stället bäst fokus och arbetsförmåga senare under dagen.

Vi är en förlorad samhällsresurs på grund av gamla dammiga­ och moralistiska ordning och reda-värderingar.

Det här är inget jag hittar på för att rättfärdiga mina sena ankomster och bristande arbetslusta, flera välgrundade forsknings­studier har visat att jag har rätt.

För att effektivisera skolan, göra den mer elevvänlig och resultat­inriktad så borde barnen börja klockan 09.00, då skulle vi se bättre arbetsprestationer och harmoni hos eleverna.

Ännu bättre resultat har skolor som kan erbjuda flextid visat.

Familjerna får, beroende på livssituation och arbetstider välja om barnen ska börja vid klockan åtta eller nio och sluta en timme tidigare eller en timme senare.

Himmel

Nobelstiftelsen bjöd inte in SD till festen i år heller. Med argumentet att ”företrädarnas agerande i nuet visar bristande respekt för den grundläggande demokratiska principen om alla människors lika värde - oavsett hudfärg, härkomst eller religion” tycker de inte att SD hör hemma i Nobelsammanhang enligt Nobelstiftelsens vd Lars Heikensten.

Helvete

Sjukt nog är flera diktaturers, där­ibland Saudi­arabiens, ambassadörer bjudna på festen. Hur tänkte Nobelstiftelsen här? Snacka om dubbel­moral.

Följ ämnen i artikeln