”Stones körde hela natten med morfar”

– Det här, säger Keith Nelson, är texten till Led Zeppelins hit ”Whole Lotta Love”. Men morfar kallade sången ”You need to be loved”.

Han tar fram ett A4-papper som med åren blivit torrt. Texten är skriven med blå kulspetspenna och Willie Dixons ganska slarviga handstil: I'm gonna give you some love, I know you need love, You just gotta have love, you make me feel so good ...

Jag känner på pappret och drar fingrarna över de svårlästa bokstäverna: några ord på ett papper, ganska banala, men med rätt musiker blir de en sång man dansar till världen över, decennium efter decennium.

– Muddy Waters spelade in den. Sedan kom Led Zeppelin som inte gav morfar någon credit fast det var hans ord. Han stämde dem och vann. Han fick bara royalties från det datum de gjorde upp och då hade Led Zeppelins skiva varit ute i flera år, så det blev inte så mycket pengar.

Var han arg?

– Nej, det viktigaste för honom var att bli erkänd som upphovsman.

Keith Nelson lyfter på ett skydd av glas och lägger tillbaka pappret. På hur många sådana lappar och lösa blad och servetter skrev inte Willie Dixon. Han var en av populärmusikens stora låtskrivare: ”Hoochie Coochie Man”, ”Seventh Son”, ”Little Red Rooster”, ”My Babe”...

Han var en dominant på Chicagos bluesscen men det var genom de nya rockgrupperna som Willie Dixons sånger blev världsberömda. Rolling Stones har spelat in dem, Eric Clapton, Led Zeppelin, och amerikaner som Elvis Presley, Bob Dylan, Jimi Hendrix, Doors och många, många andra.

Keith Richards i Rolling Stones har hävdat att Keith Nelson har fått sitt namn efter honom. Keith – Nelson – tar fram ett foto där medlemmarna i Rolling Stones skrattande poserar med hans mamma.

– Mormor har just kastat ut dem. De satt hemma med morfar och spelade hög musik mitt i natten.

Chess var det viktigaste skivbolaget för bluesmusiker på 50-talet och en bit in i 60-talet. Willie Dixon var husmusiker, producent och låt- skrivare.

Texten till det som blev monsterhiten ”Whole Lotta Love” ligger i en glasmonter i det lilla rum bredvid inspelningsstudion där förhoppningsfulla unga musiker fick provspela. I hörnet står Willie Dixons slitna kontrabas, jag knäpper på strängarna och rummet fylls av det mäktiga, sugande ljudet. På väggarna hänger signerade gitarrer och erkännanden från skivindustrin: tre miljoner sålda exemplar av Claptons album ”From the Cradle”, en miljon sålda exemplar av Stones ”Stripped”. Album med kompositioner av Wille Dixon.

Så då blev din morfar rik?

– Han tjänade inte mycket men han klarade sig. Han hade ett hus, han hade bil. Det var skivbolagen som ägde rättigheterna till låtarna och och morfar kämpade för att få tillbaka sin musik. Han skrev låtar från 40-talet och framåt och när copyrighten skulle förnyas lät skivbolagen honom få tillbaka rättigheterna. Pengarna började komma efter hans död.

Willie Dixon var sjuk i diabetes och led av artros. På gamla dagar flyttade han till Kalifornien för att slippa kylan i Chicago på vintern.

– Han lånade 500 000 dollar, köpte ett hus i Burbank och fortsatte att skriva låtar.

Hur många?

– 3 600 sammanlagt, 1 500 är ännu inte inspelade. Mormor har låtit en del artister titta på dem. George Thorogood har spelat in en vet jag.

Willie Dixon dog 1992. Han sista önskan var att familjen skulle bilda en stiftelse för att stödja och lära unga musiker hur musikbranschen fungerar. Änkan Marie Dixon köpte det gamla förfallna huset som hade hyst Chess. Där är nu ett enkelt museum och stiftelsens kontor.

– Morfar kom från Mississippi som så många andra av bluesmusikerna. De visste inget om affärer. Morfar var prisboxare men stängdes av på livstid när han knockade sin manager som lurade honom på pengar.

Keith Nelson ställer sig framför en stor bild med hans morfar och Muddy Waters.

– När morfar började spela ställde han frågor på skivbolaget: hur fungerar inspelningen? distributionen? hur många skivor måste jag sälja för att ha råd att köpa en smörgås? Han rådde de andra musikerna att de skulle skriva låtarna hemma och inte i studion. Då var det svårare för skivbolaget att ta rättigheterna. Chuck Berry, Ike Turner, John Lee Hooker – han lärde dem att musiken är affärer, inte nöje.

Keith Nelson är en ung muskulös man som studerar till elektriker och som tränar kampsport fem kvällar i veckan.

– När jag sa till mormor att jag vill bli elektriker kysste hon mig och sa att jag är smartast i familjen. Det är så många i vår släkt som vill arbeta med musik, min syster, mina kusiner... men jag vill inte tävla mot morfar, jag vill skapa mitt eget liv.

Bytte bort familjenamn

Skivbolaget Chess grundades av bröderna Leonard och Phil Chess, invandrare från Polen. Familjens polska efternamn var Czyz som familjen ändrade till Chess.

Rolling Stones besökte studion under sin första amerikanska turné och spelade in en låt som uppkallades efter studions adress: 2120 South Michigan ­Avenue.

Under 1960-talet fick bluesmusikerna svårt att försörja sig i USA. Det gick bättre i Europa och där Willie Dixon gjorde långa turnéer. Han älskade europeisk mat och särskilt tysk choklad. Willie Dixons sent inkomna royalties betalar nu för barnbarnens studier.