Svenska klädmärkets slutar att retuschera

Publicerad 2017-07-11

Nu tar det svenska klädmärket House of Dagmar ställning – och väljer att sluta retuschera sina modeller.

– Vi vill visa en variation av fantastiska kvinnor, säger Kristina Tjäder, creative director, i ett pressmeddelande.

Nu är det klart. Höstkollektionen 2017 blir premiär för det svenska klädmärket House of Dagmars nya linje – nu är det slut på retuscherade modeller i företagets marknadsföring. Det meddelade klädmärket i ett pressmeddelande under tisdagen.

”Genom att visa modeller vars utseenden inte har redigerats vill företaget motarbeta osunda ideal och ge självförtroende”, skriver de.

”Vill visa variation”

Enligt Kristina Tjäder, som är creative director, är företagets plan att kunna visa upp fler sorters utseenden, för att skapa en nya ideal. Det behöver inte handla om ”en felfri hud eller en kropp utan minsta skavank”, säger hon i pressmeddelandet.

– Det är inte realistiskt, i stället vill vi visa en variation av fantastiska kvinnor som är naturligt vackra och som inte har blivit retuscherade, säger Kristina Tjäder.

En bild som släppts i och med pressbilden ger en föraning om hur företagets marknadsföring kommer se ut efter att de slutat med att retuschera bilderna. Kristina Tjäder säger att Dagmars mål som varumärke är att stärka kvinnor.

– Vi kände att vi gör motsatsen till det genom att producera bildmaterial som inte visar verkligheten, säger hon.

Följ ämnen i artikeln