Här visar modellerna upp sina ”brister” i nya kampanjen

Publicerad 2018-05-22

De sex modellerna i klädmärkets nya kampanj har alla olika hudtyper.

Genom att utmana normer vill företaget få fler att känna sig nöjda med sin kropp – oavsett hudtyp.

Modellerna i klädmärket Missguideds nya reklamkampanj har alla olika hudtyper, som oftast inte förekommer i liknande sammanhang.

Genom att exponera de sex kvinnornas normbrytande utseende vill företaget bidra till en mer inkluderande modebransch, skriver sajten Shape.

Företaget har tidigare använt sig av modeller med olika kroppsform, hudfärg och sexuell läggning, men har nu alltså fokus på hudtyper under hashtaggen #InYourOwnSkin.

Meet the 6 women on a mission to challenge the world’s perception of beauty, and to inspire babes around the world to love themselves, for themselves. Discover the #inyourownskin campaign in our bio link ✨ #KEEPONBEINGYOU

En av de sex modellerna heter Isabella Fernandes och är 19 år.

Hon har länge drömt om en modellkarriär och hoppas på att inspirera fler brännskadade att följa sina drömmar, genom att visa upp skadorna hon fick under en husbrand för två år sedan.

– Jag tror att kampanjer som fokuserar specifikt på ärr eller mångfald eller kroppspositivitet är en bra början, men i slutändan är målet att ha en blandning av kvinnor i samma rum, så att kvinnor med funktionsnedsättningar också anses normala, säger hon i en intervju med företaget.

24-åriga Mariana Mendes från Brasilien föddes med ett större födelsemärke i ansiktet. Det tog många år för henne att lära sig tycka om sitt utseende och nu använder hon sociala medier för att hjälpa andra att göra samma sak.

Polly Ellens, vars ansikte till stora delar täcks av fräknar, arbetar heltid som modell.

Hennes hjärtefråga handlar om att kvinnor ska stötta varandra i stället för att se varandra som konkurrenter.

– Att konstant känna avundsjuka och hat kan vara förödande för själen. Att kvinnor vänds mot varandra ligger bakom många av kvinnors problem, säger hon till Missguided.

Till skillnad från de andra kvinnorna i kampanjen hittade företaget Beth Brice på gatan.

Hon lider av den kroniska sjukdomen psoriasis som orsakar röda utslag över kroppen. För henne handlar skönhet om vad som döljer sig innanför huden.

Celebrate being #inyourownskin ✨✨✨ @bethbrice #KEEPONBEINGYOU

Även Maya Spencer-Berkeley lider av en hudåkomma. Epidermolysis Bullosa är en ovanlig och ärftlig sjukdom som gör att man lätt får blåsor på huden.

– Jag tycker att skönhet är glädje. När man accepterar sig själv får man en lyster och för mig är det skönhet, säger hon till företaget.

From @sophiemayanne’s #behindthescars series. Go to her page and read some of the incredible stories from others she’s photographed!!

Sist ut är kroppsaktivisten Joanne Dion, som har albinism.

Hon har länge använt sig av sitt självförtroende för att öka acceptansen i modevärlden.

– Min uppgift i livet är inte att bli ”accepterad av samhället”. Jag lever utan rädsla och är mig själv utan att be om ursäkt.

Prepping for the New Year✨| Comment You New Year Resolutions 🦄✨

Följ ämnen i artikeln