Det kan knappast bli värre, Löfven

NYHETER

Säkerhetshaveriet på Transportstyrelsen är oerhört besvärande för regeringen med Stefan Löfven i spetsen.

En majoritet i riksdagen är redan redo att fälla en eller flera ministrar.

Det kan nästan inte bli värre.

Foto: Robin Lorentz-Allard

När makthavare vägrar att svara på frågor har de alltid något att dölja. Det är därför statsminister Stefan Löfven (S) inte velat svara på den enklaste fråga om Transportstyrelsens säkerhetshaveri förrän i kväll.

Då kom det ett skriftligt uttalande och löften om mer i morgon på en pressträff tillsammans med Säpo, Försvaret och Transportstyrelsen.

Men klart som korvspad är att regeringen vet betydligt mer än de har velat kännas vid. Annars skulle Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren inte fått sparken i januari.

Då var motiveringen att hon och infrastrukturminister Anna Johansson (S) hade olika syn på hur arbetet skulle bedrivas. Nu vet vi bättre, Ågren bröt i fullt uppsåt mot personuppgiftslagen, offentlighets- och sekretesslagen och säkerhetsskyddslagen och tyckte att det var helt okej.

Den här historien är full av konstigheter. Den ena är att statsministern väntade in i det längsta med att kommentera det häpnadsväckande faktum att en svensk statlig myndighet läcker hemlig information om svenska medborgare, svenskt försvar och byggnadsverk som kan vara tänkbara terrormål till privatanställda, inte säkerhetsklassade personer i främmande länder.

Bara det är ju en oerhörd skandal och kunde, för att uttrycka sig försiktigt, ha varit värt en statsministerkommentar redan i ett tidigare skede. Men regeringen mörkar så gott den kan.

Den andra konstigheten är nämligen att inrikesminister Anders Ygeman (S) och det för Transportstyrelsen ansvariga statsrådet Anna Johansson uppger att de fick information om säkerhetsskandalen helt olika år. Ygeman fick kännedom 2016, efter förundersökningen inletts mot Ågren, och Johansson 2017, alltså bara några dagar innan hon sparkade Ågren den 19 januari.

Det kan ju rimligen inte stämma. Transportstyrelsens avgående ordförande Rolf Annerberg hävdar i polisförhör att han flera gånger frågade Maria Ågren om hon informerat Näringsdepartementet om sina planerade lagbrott. Hon hävdar att hon gjorde det redan i februari 2016.

Säg den tjänsteman som stillatigande får kännedom att en av rikets högsta ämbetsmän, tillika myndighetschef, tänker strunta i flera lagar som är till för att skydda rikets och medborgarnas säkerhet. Jag vill påstå att den inte finns. En tjänsteman med sådan kunskap går till chefen och undrar vad hen ska göra. Hen tiger inte.

En tredje underlighet gäller hur pressad Maria Ågren och Transportstsyrelsen kände sig av Näringsdepartementet och Anna Johansson. Av Säpos förhör med Rolf Annerberg framgår att de, rätt eller fel, uppfattade pressen som stor.

Det gällde framför allt migreringen av Trafikverkets register som inte fick gå fel. I förhöret säger Annerberg att regeringen var rädd för att ”allt möjligt skulle gå fel som skulle kunna innebära att folk inte kunde köpa och sälja bilar bland annat”.

– Man var under press från departementet att man inte fick stoppa verksamheten för länge för det innebar att de inte kunde ändra något i transportpolitiken, heter det i utskriften av förhöret.

Kan regeringen genom sina krav bidragit till att Maria Ågren tog lagen i egna händer? Fortsättning följer.

Affären är den mest besvärande för regeringen sedan deras första budgetförslag föll i riksdagen hösten 2014. Men det berodde på att övermakten var för stor. Den här historien är på sätt och vis värre eftersom den i grunden handlar om medborgarnas trygghet och regeringens kompetens.

Samtliga partier som inte sitter i regeringen öppnar nu för en misstroendeförklaring mot ett eller flera statsråd. Det är dags att lägga papperna på bordet, Löfven.

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka här för att läsa mer och gå med!