Moderaterna svidar om - gör ny logga

Uppdaterad 2019-04-05 | Publicerad 2013-10-09

Moderaterna svidar om och byter kostym inför nästa års valrörelse.

Partiets logga fått sig en ansiktslyftning - och "Sveriges arbetarparti" har lyfts in.

– Loggan är lekfull och det är väldigt tydligt att vi kopplar ihop det med vår främsta politiska fråga - jobben, säger partisekreteraren Kent Persson (M).

Efter valkatastrofen 2002 förändrades Moderaterna både politiskt och grafiskt. 2005 lanserades "De nya Moderaterna" och det bulliga moderat-M:et fick stå tillbaka för en modernare profil.

Inför Moderaternas partistämma som inleds 17 oktober är det dags igen. I kväll kunde TV4/Nyheterna berätta att Moderaterna, som en del i sin valstrategi, byter kostym igen. På den nya loggan, som ska användas under hela valrörelsen, står det "Nya M - Sveriges arbetarparti".

– Den nya loggan är viktig. Vår förnyelse bygger på att vi förnyar oss politiskt och språkligt men också bildligt. Det är så vi kan visa väljarna att vi är i rörelse, säger Kent Persson (M).

”Går rakt på”

Redan innan valet 2006 lanserade sig partiet som "Sveriges nya arbetarparti", men det är inte förrän nu som loggan har fått arbetarstämpeln på sig.

– Nu går vi rakt på, vi är Sveriges arbetarparti. Då blir det tydligt vem det är som sätter jobben först. Ska man lyckas med förnyelse måste allt hänga ihop. På vår partistämma har vi 200 nya förslag som vi tar beslut om. Vi har också en ny logga som vi tycker är fin och som förhoppningsvis skapar energi runt om i partiet, säger Persson.

Han vill inte gå in på vad det kostat att ta fram den nya loggan, men säger att det "ligger inom ramen för arbetet inför valet".

Bo Krogvig, PR-konsult och S-veteran, tror att Moderaternas nya profil är en del i arbetet med att skapa ett lugn i partiet inför partistämman nästa vecka.

– De ligger ganska skrynkligt till i opinionsmätningarna. De har de försökt styra upp verksamheten den här veckan och det här är en del av det. Det är ett uppspel för att få lugn och ro på den partistämma som de ska ha snart. Målet är att försöka göra partistämman till en nystart. Hade man inte sett det i det sammanhanget kunde man kunnat tro att de blivit desperata.

Ilskna socialdemokrater

När M började kalla sig för arbetarparti fick det horder av socialdemokrater att ilskna till.

– Det där har de lekt med förut. Det vore ju förvånande om de inte fortsatte att leka med det. Men de som läst senaste SCB-mätningen ser att M tappar stöd bland medlemmar i LO, TCO och SACO, säger Bo Krogvig.

Den nya loggan är en del av M:s strategi inför valet. Enligt Kent Persson så har man identifierat jobben, ekonomin och regeringsalternativen som valrörelsens huvudfrågor nästa år.

– Det hänger också ihop med välfärden. Den som vill utveckla välfärden måste se till att det finns gemensamma resurser att fördela. Det gör man genom att ha ordning och reda i ekonomin och prioritera att sätta fler människor i arbete, säger han.

Partiet har sedan länge en samtalskampanj i gång där man ska prata med 900 000 väljare inför valet. Nu håller man dessutom på att identifiera grupper som man vill komma ännu närmare.

– Vi tittar på målgrupper. Det kan vara nyblivna föräldrar, matintresserade och de som har ett stort fotbollsintresse. Vi behöver närma oss dem och ha politiska resonemang med dem för att vinna deras förtroende, säger Kent Persson.

Följ ämnen i artikeln