Polisen varnar för nytt bedrägeriförsök

Publicerad 2015-07-20

Bedrägerimejlet länkar vidare till en falsk hemsida – som är identisk med Danske banks sajt.

Polisen varnar för phishingattacken mot storbankens kunder.

– Mejlet var väldigt välgjort. Jag kan förstå om många går på det, säger David Thornell - en av dem som fått mejlet.

Så skyddar du din dator

I onsdags kontaktade Danske bank polisen för att göra dem uppmärksamma om ett nytt fall av nätfiske, eller phishing som det också kallas.

Den senaste tiden har två olika mejl florerat där avsändaren utger sig för att vara Danske bank.

I det ena hotas mottagaren att kontot avslutas om hen inte fyller i kortuppgifter och i det andra lockar man mottagaren med 950 kronor för att ställa upp i en kundundersökning.

Vill stjäla identiteter

Mejlen länkar vidare till en hemsida som Danske bank bedömer är snarlik deras egen. ”I bägge fallen länkas man till en sida som ser helt autentisk ut som vår egen hemsida” har banken skrivit till polisen, enligt ett inlägg på polisens Facebooksida.

– Det är ett ganska vanligt sätt att fiska uppgifter. Man vill få folk att ge ut sina personnummer för att på så sätt kunna utföra en identitetsstöld. Man ber även om pinkoder och kontonummer, säger Ditte Westin vid polisens nationella bedrägericenter, NBC.

Personen eller personerna bakom bedrägeriförsöket kastade ut ett brett nät.

Det är nämligen inte bara Danske banks kunder som har fått mejlet.

– Jag har aldrig varit kund hos dem och reagerade direkt när jag såg mejlet. Min första tanke var: ”Jaha, nu är det deras tur att drabbas”, säger David Thornell, 26, från Eslöv.

”Såg professionellt ut”

Han uppger att han tidigare jobbat med säkerhetsfrågor på ett företag och att han därför har sett många olika fall av nätfiske tidigare.

– Bedrägerimejlet såg professionellt ut, det var väldigt välgjort. Jag kan förstå om många går på det. Stavningen och grammatiken var bra men de avslöjade sig på mejladressen som inte såg rätt ut, säger han.

Erik Evrén, tf. presschef på Danske bank, vill understryka att banker aldrig skickar ut mejl till sina kunders privata konton.

– Och vi frågar aldrig efter uppgifter eller något annat heller. Man ska inte svara på de mejlen utan bara klicka bort dem. Om man är orolig eller osäker är det bara att ringa sin bank, säger han.

Ditte Westin vid polisens nationella bedrägericenter:

– Man ska aldrig någonsin klicka på länkar och fylla i uppgifter om man är ombedd att göra det. Skillnad är om du själv har loggat in på bankens hemsida men så fort någon annan uppmanar dig att lämna den här typen av känsliga uppgifter är grundregeln att man aldrig någonsin ska göra det, säger hon.

Följ ämnen i artikeln