Test: Har du vad som krävs för att starta eget?

Uppdaterad 2013-05-10 | Publicerad 2013-04-16

En grym idé är oftast grundpelaren i ett nystartat företag.

Stärkt av tanken att vara sin egen chef är det lockande att sätta igång direkt.

Men, ha is i magen och se över hela konceptet innan du bestämmer dig.

Aftonbladet listar allt du bör se över.

Johan Lager.

1. Har du en konkret idé?

Ja - Nej
2. Har du skrivit en affärsplan?

Ja - Nej
3. Har du gjort en budget?

Ja - nej
4. Har du gjort en marknadsplan?

Ja - nej
5. Har du ett nätverk med vänner och kontakter?

Ja - nej
6. Har du gjort en tidsplan?

Ja - nej
Flest Ja: Grattis! Du verkar ha koll på läget och vad som krävs för att starta ett företag.
Flest Nej: Det verkar som om du behöver tänka igenom dina planer ett varv till.

Testa din idé

Att starta ett företag är inget man rusar in i. Har du tänkt igenom din idé? Har du bestämt hur du ska marknadsföra dig själv? Hur ska finansieringen gå till? Viktiga frågor som bör vara lösta innan du startar din verksamhet.

– Sätt upp ett tydligt mål med vad du ska göra och vart du ska komma. Fråga dig själv vad  du vill uppnå och vem vill du nå och sätt både större mål och delmål. När du sedan har fått sälja till din första kund ger det dig mer, säger Johan Lager på Tillväxtverket.

En god idé är själva grunden i ett företag men innan du ger dig ut på marknaden menar Johan Lager att det är bra att sätta den på prov.

– Hämta information som prövar ifall din idé verkligen håller. Hur ser marknaden ut? Finns det några konkurrenter? Hör dig även för med vänner och bekanta för att få både positiv och negativ respons. Kanske har de synpunkter som finslipar din idé och förbereder dig ytterligare, säger han.

Att provsälja sin idé är också något som Johan rekommenderar.

– Prata med din blivande kunder och hör vad de tycker. Använd dig till exempel av sociala medier och testa att marknadsföra din idé på det sättet. Det är ett enkelt sätt att få värdefull respons från dina potentiella kunder.

Gör din hemläxa

Är du i behov av finansiering är det viktigt att du har gjort din "hemläxa" innan du går till en bank eller en annan finansiär.

– Förbered en bra redovisning av vad din affärsidé och din marknad är. Fråga dig själv varför kommer kunden köpa just min produkt? När du har svaret på den frågan kan du även presentera din idé på ett säljande sätt. Kom ihåg att en bank först och främst tittar på dig som person och om din idé håller, säger Johan Lager.

Att vara realistisk med hur mycket tid eller pengar man behöver lägga på sitt företag är också något som Johan Lager menar är viktigt.

– Många missberäknar hur mycket tid som faktiskt går åt. Lägg ner tid på att beräkna kostnader, tänk igenom möjliga problem och hur du ska lösa dem och avsätt utrymme i din kalender, säger han.

Linnéa Sjölund

Följ ämnen i artikeln