Vd:n svarar på kritiken om armhävningarna

Uppdaterad 2019-05-24 | Publicerad 2019-03-17

Jennifer Mellgren, 36, sa upp sig från sportkedjan XXL efter att hon bland annat bestraffats med armhävningar för att ha kommit för sent till jobbet.

Nu svarar Per Sigvardsson, vd för XXL, på kritiken.

– Det är olagligt och ska upphöra omgående.

Jennifer Mellgren, 36, vittnade om hur anställda på sportkedjan XXL bestraffas med armhävningar om man kommer för sent, inte lever upp till säljmålen eller råkar kalla kunderna för kund istället för gäst.

När hon vägrade att utföra armhävningarna blev hon inkallad till chefen som sa att det vara en del av XXL:s företagskultur.

Efter Aftonbladsets rapportering har många vittnat om liknande händelser i butiker runt om i hela landet.

Vd:n svarar på kritiken

Under söndagen fick Aftonbladet kontakt med XXL:s nye vd Per Sigvardsson som nu svarar på kritiken.

– När jag under torsdagskvällen läste om hennes upplevelse och det hon beskrev var jag helt bestört. Vi har bett om ursäkt till berörd person. Redan under fredagen samlade jag ledningen i den aktuella butiken för att prata om det här.

Vad tycker du om företagskulturen på XXL?

– Det är en öppen och stark kultur men hjälpsam, öppen och framåt. Vi har en stark tävlingsanda och det är många unga människor som jobbar hos oss. Jag har precis startat på XXL och bara varit vd i två veckor. Men jag upplever inte att vi har en osund kultur.

Vad tänker du om att ni bestraffar era anställda med armhävningar?

– Jag kan säga direkt att jag aldrig kommer att acceptera det. Jag gick omedelbart ut med att fysisk bestraffning ska upphöra omgående. Det är olagligt. Jag har pratat med alla ledningsenheter.

Per Sigvardsson säger att de kommer att ha ytterligare möte på måndag med den berörda butikens ledning för att diskutera vilka ytterligare åtgärder som kommer att vidtas.

Hur vet ni att bestraffning inte förekommer i fler butiker? Många har vittnat om att det förekommer på fler ställen än just den berörda butiken.

– Jag har pratat med många varuhuschefer som säger att det här inte händer i deras varuhus. Jag tror inte att det är något som sker allmänt. Om anställda har upplevt sig orättvist behandlade ska de prata med sina chefer eller ta kontakt med mig.

Inte speciellt glad för ”bomben”

Per Sigvardsson har inte tidigare hört talas om metoden som XXL kallar för ”bomben”. En teckning på en bomb som skickas runt mellan olika avdelningar och går ut på att man ska sälja en vara inom en viss tid, annars blir man bestraffad med armhävningar.

– Återigen, för det första är disciplinär bestraffning aldrig okej. Jag är inte heller speciellt glad över tävlingen. Självklart ska vi ha en tävlingsanda men det får inte vara någon hets.

”Märkligt diskussionsämne”

När Per Sigvardsson fick höra om toalettborsten som skickats runt bland de anställda med budskapet att de städat dåligt tyckte han att det lät som ett märkligt diskussionsämne.

– Visst kan det finnas behov av att prata om hur man tar hand om städningen. Men själva metoden som beskrivs låter för mig väldigt märklig.

”Inte viktigt om man säger kund eller gäst”

Enligt material som Aftonbladet tagit del av kan man även bli bestraffad om man inte kallar kunderna för gäster. Men under hela intervjun kallar Per Sigvardsson kunderna för just ”kunder”.

– Jag kommer från andra perspektiv. Jag tycker inte att det är speciellt viktigt om man säger kund eller gäst. Men jag vet att det finns starkt i XXL:s koncept.

Följ ämnen i artikeln