Lyxhotell slarvade med kycklingen – gäster riskerade matförgiftning

Publicerad 2024-02-02

Arkivbild.

Kycklingen på det fyrstjärniga hotellet i centrala Göteborg var för kall.

Det menar Göteborgs kommun som kräver att hotellet åtgärdar felet.

”Att servera livsmedel (kycklingfilé) som inte har nått 70 grader ökar risk för matförgiftning och andra sjukdomar”, skriver nämnden i sitt beslut.

Gäster på hotellet kan ha riskerat att bli magsjuka på grund av mat som inte blivit tillräckligt uppvärmd. Något som Miljö- och klimatnämnden i Göteborgs kommun konstaterade efter ett rutinbesök, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Enligt beslutet måste hotellet nu rätta till sina bristande rutiner, som nämnden ser som allvarliga.

”62 grader – annars blir den torr”

Bristen i rutinerna upptäcktes under ett kontrollbesök för att se över rutiner kring temperaturer och hantering av mat från mottagning till servering.

Under kontrollen frågade Miljö- och klimatnämnden hur personalen på hotellet kunde säkerställa att exempelvis en kycklingfilé var säker att äta. Personalen svarade då att den först skulle brynas och sen tillagas tills den når 62 grader.

På nämndens fråga om bakterier dog i kycklingen vid 62 grader och ifall den var säker att äta svarade personalen ”ja, annars blir kycklingfilén torr”.

Men för att kyckling ska vara säker att äta utan sjukdomsframkallande bakterier måste temperaturen minst upp i 70 grader, enligt Livsmedelsverket.

”Att servera livsmedel (kycklingfilé) som inte har nått 70 grader ökar risk för matförgiftning och andra sjukdomar”, skriver nämnden i sitt beslut.

Hittade kladd, smuts och mögel

Under kontrollen reagerade också nämnden på hur hotellet förvarade livsmedel. Kontrollanten såg två bleck med panerad fisk stå på en bänk, som istället för att vara nedkyld uppmätte 14 grader. När kontrollanten frågade vad fisken gjorde på bänken svarade personalen att den var halvstekt, nedkyld och skulle serveras till lunch.

När beställningen sedan kom friterades fisken och serverades.

Under kontrollen hittade man också kladd och smuts på dörrhandtag till ugnar och kylrum. Damm på ytorna över stekbord, samt mögel i kylrummets fläkt.

”I vårt beslut om hur lång tid ni får på er att åtgärda bristerna har vi utgått från hur allvarliga bristerna är och vilken tid som vi bedömer är rimlig för er att kunna åtgärda dem”, skriver nämnden.

Nu måste hotellet se till att maten håller rätt temperatur vid tillagning, förvaring och servering. Att inredning och utrustning rengörs kontinuerligt samt att personalen utbildas.

Hotellet: ”Åtgärdat”

Lyxhotellet bekräftar att man haft besök från Miljöförvaltningen, men att man aldrig serverat mat som riskerar gästernas hälsa.

”Det är ett standardbesök som sker vid olika tillfällen året runt. Vi serverar ej och har aldrig serverat mat som riskerar gästernas hälsa”, skriver hotellet i ett mejl till Aftonbladet.

Städningen av utrustning och ytor i köket görs på ”standardrutiner” och punkterna från kommunen är åtgärdade, enligt hotellet.

”Vår personal är utbildad i hantering av mat såväl som rengöring av utrustning, detta görs kontinuerligt under året. I går var miljöförvaltningen på återbesök och punkterna som de hade synpunkter på är åtgärdade”.