Så hånas partierna i sociala medier

Publicerad 2014-08-13

Med vallåtar, affischer och filmer gör partierna allt för att locka till sig din röst i valet.

Men många av kampanjerna har redan hånats i sociala medier.

– Imponerande att Stockholmscentern lyckas få in alla sina väljare i en och samma film, skrev Alliansfritts Robin Zachari på Twitter samma dag som den nya kampanjfilmen publicerades.

Kampen om väljarna hårdnar och partierna gör nu allt för att locka till sig din röst i valet den 14 september. Med hjälp av trallvänliga melodier, filmer och affischer försöker de sälja in sitt budskap. Men kampanjerna sågas inte sällan av motståndarlaget.

Folkpartiet i Bräcke kommun har i dagarna fått utstå hån efter att de stavat fel i en annons. Bilden med felstavningen "barnen och ungdommarna" har cirkulerat i sociala medier och annonsen fick tas ner redan innan kampanjen påbörjats. Extra pinsam blir missen eftersom utbildning är Folkpartiets hjärtefråga och kampanjen riktades just till ungdomar.

–Folkpartiet får F av mig, twittrade Jessica Schedvin, moderat och nyhetschef på Makthavare, om fadäsen.

Hånsuccé i sociala medier

Även Miljöpartiet har fått känna på hur deras budskap förvanskas och hånas. Åsa Romson och Gustav Fridolin poserade med en stor skylt mellan sig under deras presskonferens i Almedalen i juli. På skylten stod: "Alliansen missar 14/16 miljömål". Det dröjde inte länge innan bilden gjordes om och blev en meme-succé i sociala medier och ursprungstexten byttes ut till exempelvis "Reinfeldt tog vår glass" och "Stäng Bromma flygplats".

Nu går vi snart in i valspurten och de politiska kampanjerna blir allt synligare runt om i Sverige. På en av Moderaternas nya valaffischer kan vi läsa "Mindre klasser. Mer kunskap". Problemet är bara att samma slogan redan använts av Socialdemokraterna - något som blixtsnabbt påpekades på Twitter.

Centerhån i Partiprogrammet

I kvällens säsongspremiär av Partiprogrammet diskuteras även Stockholmcenterns nya kampanjfilm, som också diskuterats flitigt i sociala medier sedan den släpptes i måndags, med komikern Karin Adelsköld och Aftonbladets samhällschef Hanna Olsson. Live kl 19.00 här på Aftonbladet.se.