Efter dödsolyckan: ”Förbjud elsparkcyklar”

27-åring omkom – krockade på elsparkcykel

TT

Uppdaterad 2019-06-03 | Publicerad 2019-05-31

En 27-åring på elsparkcykel omkom i samband med en krock på torsdagen.

Företaget Voi uppger att olyckan skedde med en av deras cyklar och nu vill Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre att elsparkcyklarna tas bort.

– Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken, säger han.

En 27-årig man på elsparkcykel uppges ha kommit i hög fart från en backe när han krockade med en bil i Helsingborg sent på torsdagskvällen. Han fördes med ambulans till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.

På fredagen bekräftade företaget Voi att olyckan skett med en av deras sparkcyklar.

”Vi beklagar det inträffade, våra tankar går till familj och anhöriga”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Voi: Följer utredningen

Bolaget uppger att det har kontakt med myndigheter för att skapa sig en bild av vad som har hänt och understryker att trafiksäkerhet är en väldigt viktig fråga.

”Vi kommer att vara delaktiga i, samt följa upp utredningen och säkerställa att vi gör allt vi kan för att proaktivt minska olyckor och förstärka säkerheten, oavsett färdsätt, tillsammans med myndigheter och andra aktörer.”

Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre har varnat för farorna med det trendiga fordonet tidigare, och är inte förvånad över att det nu har skett en dödsolycka.

– Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer, säger han.

De senaste månaderna har antalet elsparkcyklar i storstäderna ökat lavinartat, och med det olyckorna. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 elsparkcyklar till uthyrning på stadens gator och i Malmö ungefär 700.

Person som kör en elsparkcykel i Stockholm. Arkivbild.

Varken elcykel eller moped

Samtidigt har akutmottagningen i Malmö uppgett att det varje vecka kommer in patienter med skador från att ha åkt elsparkcykel.

Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som om den saknar pedaler får gå max 20 kilometer i timmen och har särskilda krav på bromsar och andra funktioner, och det är heller ingen moped.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.

Få förare använder hjälm

Han hävdar att många elsparkcyklar i praktiken går snabbare än det som är beskrivet, vilket kan orsaka olyckor. Dessutom är det få förare som har hjälm.

Nu är det upp till polisen att bedöma om det ska vara fortsatt tillåtet att köra elsparkcykel, förklarar utredaren på Transportstyrelsen.

– Men det är företagen som ställer ut dem som måste ta sitt ansvar. Antingen ser de till att de uppfyller kraven för eldriven cykel, eller så tar de sina elsparkcyklar ur trafik.