Kommunen maktlös inför elsparkcyklarna

avRobert Rosén

Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Elsparkcykel vid Triangeln.

Ett femte elsparkcykelföretag har etablerat sig i Malmö.

Myndigheterna har dock ingenting att säga till om i frågan.

– Eftersom de bedöms som cyklar finns det ingen möjlighet att ansöka om tillstånd, då kategorin inte är tillståndspliktig. Det handlar inte om vad vi vill utan om hur lagen är formulerad, säger Erik Löfvander, sektionschef vid kommunens vidmarkupplåtelsesektion.

Fenomenet med elsparkcyklar har exploderat i landets storstäder. I Malmö gjorde man tidigare i höstas bedömningen att de fyra företagen Voi, Lime, Tier och Circ tillsammans hade 1 500 elsparkcyklar i staden.

Nyligen etablerade sig också en femte aktör, Wind, vilket Lokaltidningen rapporterat om.

När det gäller företagens etablering i staden behöver de dock inte ansöka om några tillstånd, utan det är fritt fram att öppna upp.

– Eftersom elsparkcyklar bedöms som cyklar, vilka i sig inte är tillståndspliktiga, så är de inte heller det, säger Erik Löfvander, sektionschef för markupplåtelsesektionen.

”Förstår att det låter märkligt”

Om det i framtiden ska krävas att elsparkcykelföretag ansöker om tillstånd för att etablera sig i en stad krävs det beslut på nationell nivå.

– Jag förstår att det låter märkligt men vi har inte möjlighet att avtala eller ta in en ansökan på den här fordonstypen, då den inte är tillståndsplitikig. Det är inte så lagen är formulerad. Sen kan jag inte svara på om det pågår något arbete för att förändra det här, i något nationellt projekt, utan det här är vad man har att förhålla sig till idag, säger Löfvander.

Även om elsparkcyklar framförs på kommunens mark skulle ansökningar om tillstånd behöva göras hos polisen.

– I så fall skulle man behöva ett tillståndsgivande från den myndighet som beslutar om allmän plats, polisen.

Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Omhändertagna elsparkcyklar som forslats bort av kommunala parkeringsövervakaren PÖMAB. I lokalerna på Jägersro hamnar alla felparkerade cyklar, även elsparkskotrar. Sedan är det upp till ägaren att betala för att få ut sitt fordon.

Parkeringsfrågan avgörande

Elsparkcykelföretagen må ha fritt fram att etablera sig i Malmö, men även därefter gäller samma lagstiftning som för en vanlig cykel.

– Det vi önskar är att alla beter sig som med ett cykelfordon vad gäller framkörning och uppställning. Man kan parkera sin cykel på massa uppställningar då det finns bra möjligheter. Om man parkerar på ett bra sätt tycker vi i grund och botten inget om att fenomenet finns.

De företag som tidigare etablerat sig i Malmö har varit i kontakt med kommunen innan etableringen. Inte för att de behöver några tillstånd utan snarare för rådgivning kring uppställning och framkomlighet.

Ingen mer på ingång

Något mer elsparkcykelföretag har dock inte varit i kontakt med Erik Löfvander på sistone, och ser alltså inte ut att etablera sig i Malmö.

– Jag har inte hört om någon ny. Wind kontaktade oss ett tag innan sin etablering men jag har inte hört om någon sjätte aktör. Sen går det inte alltid via mig, så det är inte säkert att det är korrekt, men jag har i alla fall inte hört om en sjätte aktör.

Den del som kommunen har inverkan på, felparkeringarna, har tidigare vållat stora problem i Malmö och lett till att elsparkcyklar fått forslas bort.

ARTIKELN HANDLAR OM

Malmö

Cykel

Voi

Lime