Nya Slussen skadar Gondolen - nu stämmer krogen Stockholm

Uppdaterad 2018-05-24 | Publicerad 2018-05-20

Ombyggnaden av Slussen skadar lyxkrogen Gondolen i Stockholm.

Nu har ägaren tröttnat och stämmer Stockholms stad på miljoner.

Lyxrestaurangen Gondolen en av Stockholms mest ansedda krogar för representation och fina festmiddagar. Dit går stockholmare och turister när de ska fira något speciellt. Eller bara för att ta en drink i baren – med storslagen utsikt över inloppet till Stockholm åt det ena hållet och Mälaren åt det andra.

Gondolen ligger vid Stadsgården och är ett av krögaren Anna Lallerstedts flaggskepp. Den invigdes 1935, Annas pappa Erik tog över 1994, hon själv för åtta år sedan. Genom åren har Gondolen lockat många besökare. Anna Lallerstedt driver den, tillsammans med familjen, via Eriks Restaurang Saltsjön AB.

Minskat antal besökare

Men efter att den omfattande ombyggnaden av Slussen startade i januari 2016 så har antalet besökare minskat drastiskt, enligt restaurangägaren.

Inte nog med att bullret från rivningsarbetet gör det svårt för matgästerna att föra ett normalt samtal. Medan det pågick sprängnings- och pålningsarbete skakade huskroppen, med restaurangen på toppen av Katarinahissen. De fick glas att trilla ned i baren och krossas.

Dessutom stängdes Katarinavägen av för biltrafik i juni för två år sedan. Det gör att affärsgästerna inte kan ta sig till och från krogen i taxi som tidigare.

Baren har det kämpigast

Den tidigare så populära baren har haft det kämpigast. I vanliga fall brukar den vara knökfull på kvällarna. Nu är det få som anländer efter klockan 21–22.

Under 2016 och 2017 ska Gondolen, enligt stämningsansökan, ha haft sin lägsta omsättning och sämsta resultat under hela 2010-talet. 

År 2016 var resultatet cirka 3,3 miljoner kronor och förra året cirka 1,7 miljoner kronor. Det ska jämföras med det genomsnittliga resultatet under 2010–2015 som låg på drygt 8,1 miljoner kronor om året.

Under samma period ska årsomsättningen ha sjunkit från ett genomsnitt på närmare 84 miljoner kronor till 79,4 miljoner kronor förra året.

”Vill inte tillmötesgå kraven”

Kostnaden för personalen har varit mest kännbar, trots att företaget tvingats kapa sju tjänster.

– Vi måste få tag på en person som kan uttala sig i ärendet och får återkomma nästa vecka, säger en presskontakt på Stockholms stad.

– Vi har haft kontakt med Stockholms stad en tid som har sagt att de inte vill tillmötesgå Gondolens skadeståndskrav, samma som framgår av stämningen, säger företagets advokat Bo Sääf.

Följ ämnen i artikeln