Kolsyremaskinen exploderade – vill varna andra

Uppdaterad 2018-09-18 | Publicerad 2018-09-15

Christers och Margaretas kök förstördes när kolsyremaskinen plötsligt exploderade.

– Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om hon var i köket, säger Christer.

Nu vill de att återförsäljaren tar sitt ansvar.

Det var en lördag i slutet av augusti som tillvaron vändes helt upp och ner för Christer och hans fru Margareta i Degeberga utanför Kristianstad.

Medan Margareta gjorde bubbelvatten var Christer ute med soporna. Plötsligt hörde han ett skrik följt av en explosion.

– Det lät som en bomb, säger han.

Köket såg ut som en krigsskådeplats. Det var skador i både tak och på väggar och flera hål i ett tre millimeter tjockt kopparkärl som såg ut att ha beskjutits av en hagelbössa. På golvet låg kolsyrepatronen och pyste.

– Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om hon var i köket... då hade jag inte haft någon fru längre, säger Christer.

”Det här ska inte hända fler”

Själv tror Christer att explosionen föranleddes av att patronen fastnade i kolsyremaskinen och fortsatte mata in kolsyra i plastflaskan. Men vad som verkligen hände är ännu inte klarlagt.

Samma dag ringde Christer till ÖoB i Kristianstad där de hade köpt patronen, liksom de alltid har gjort. Företaget har tagit in både patronen och maskinen och inlett en utredning, men ännu har ingenting hänt.

Paret har blivit erbjudna ersättning för att åtgärda skadorna i köket, men just nu bryr de sig mest om att varna andra för produkten.

– De borde varna allmänheten för det här är fruktansvärt, det här är ju en produkt som kan smälla i alla hem. Jag är ganska upprörd över att företag bara struntar i att agera snabbt. Det ska ju bara säga pang på en gång. Det är deras ansvar.

– Det är ingen fråga om att jag ska ha ersättning för skadade väggar och så, utan att det inte ska hända någon annan.

”Inväntar ett utlåtande”

I ett mejl till Aftonbladet bekräftar Fredrik Söderberg, vd vid Runsvengruppen som äger butikskedjan ÖoB, att de känner till händelsen.

Deras svenska leverantör som fyller patronerna med kolsyra ska analysera patronen. De inväntar nu ett utlåtande.

Fredrik Söderberg skriver till Aftonbladet:

”Gällande kolsyremaskinen är det svårt att fastställa såväl fabrikat som felorsak då vi enbart fått några plastdetaljer från kund samtidigt som kvitto saknas.

Vi har inga liknande fall inrapporterat och då vi säljer stora kvatiteter av både kolsyrepatroner och kolsyremaskiner behöver vi samla in mer relevant information i detta specifika ärende.”

Följ ämnen i artikeln