EU sätter press på nätjättarna inför val

TT-AFP

Publicerad 2019-01-29

Julian King, EU-kommissionär för EU:s säkerhetsunion. Arkivbild.

EU-kommissionen kräver att branschorganisationer och de amerikanska nätjättarna arbetar hårdare i kampen mot desinformationskampanjer från exempelvis Ryssland inför EU-parlamentsvalet i maj.

Enligt kommissionen har företag som Google, Facebook, Twitter och Mozilla gjort vissa framsteg genom att ta bort falska konton och kontrollera misstänkta sajter – men mer måste till.

– Vi måste gå längre och arbeta snabbare före maj när det nya parlamentet väljs, säger EU:s säkerhetskommissionär Julian King.

Han luftar sin oro efter att kommissionen släppt en första rapport om vad internetaktörerna gjort för att möta kraven på moteld mot desinformationen som kom i fjol. Företagen måste bland annat vara tydligare med vilka aktörer som står bakom annonser med politiska budskap och se till att samarbeta med medlemsländerna och EU-organ i skapandet av ett slags larmsystem som ska sjösättas i mars, anser kommissionen.

"Anpassa sig"

Andrus Ansip, kommissionär för den digitala marknaden, anser att de nätaktörer som anslutit sig till kommissionens etiska kod har agerat för att kunna ge användare mer detaljer om vilka avsändarna till en annons eller berättelse är.

– Nu bör de säkerställa att dessa verktyg är tillgängliga för alla över hela EU, övervaka deras effektivitet och hela tiden anpassa sig till nya metoder som används av dem som sprider desinformation, säger Ansip.

Särskilt utsatt

Han var tidigare premiärminister i Estland, ett av de länder som varit särskilt utsatta för kampanjer som Ryssland mot sitt nekande pekats ut för.

På måndagen tillkännagav Facebooks vd Mark Zuckerberg att företaget upprättar två särskilda operativa avdelningar för att övervaka och förhindra valpåverkan.

"I slutet av mars kommer vi att sjösätta ytterligare verktyg i EU för att bidra till att förhindra utländsk inblandning och göra politisk och ämnesinriktad annonsering på Facebook mer transparent", skrev företaget i ett uttalande.