Behövde dryga ut studielånen – hyr ut sin Facebooksida

Uppdaterad 2017-01-27 | Publicerad 2017-01-26

Filip Hedman från Uppsala säljer annonsplats på sin Facebooksida.

Filip Hedman pluggar datavetenskap på Uppsala universitet och kände att han behövde dryga ut kassan. Då kom han på en nyskapande idé: att sälja annonsplats på sin Facebookprofil.

– Det känns som rätt tid att hitta på en sådan här grej, säger Filip.

Det hör inte till ovanligheterna att folk, både studenter och andra, säljer saker på Blocket för att dryga ut kassan. Filip Hedman, 23, som studerar datavetenskap i Uppsala är en av dem. Men hans annons är något utöver det vanliga. Filip, som tidigare omskrivits av 24Uppsala, säljer nämligen en annonsplats på sin Facebookprofil.

– Jag är väl rätt påhittig, försöker vara finurlig och hitta på saker. Det kändes som rätt tid att hitta på en sådan här grej, säger han till Aftonbladet.

Mindre aktörer

Tanken är att den som köper annonsplatsen får placera sin reklam på Filips omslagsbild på Facebook. Priset, 3000 kronor, har Filip satt högt för att höja nyhetsvärdet i hopp om att fler ska uppmärksamma hans idé. Hittills har inga klara bud kommit in, men annonsen har tusentals visningar och Filip berättar att många redan har hört av sig.

– Hittills är det mest mindre aktörer som vill diskutera pris och sparka på däck. Jag vill inte avslöja mer ännu men än så länge är det ändå inga stora namn, säger Filip.

Han beskriver själv initiativet som ”en rolig grej” och har ännu inte helt bestämt vilka villkor som ska gälla om någon väl nappar på erbjudandet. Några saker har han dock redan tänkt på, till exempel att ta hänsyn till Facebooks regler för bildinnehåll samt att han funderat kring hur länge en annons ska få ligga uppe på hans sida.

– Om någon köper annonsplatsen tänker jag mig att de får ha den ett par veckor, max en månad. Någon måtta får det vara, säger Filip.

Hans genombrott

När Filip säger att han är påhittig och hittar på saker syftar han inte enbart på sin Blocketannons. Vid sidan av studierna driver han även det egna it-konsultföretaget Bitninja. Han spekulerar dock skämtsamt om huruvida det kanske ändå är annonsen som blir hans stora genombrott.

– Man läser ju om alla välbärgade personer som det gått bra för. Då brukar de få frågan hur de började sin framgångsresa. Det vore kul om jag får sitta en dag och säga att det var här det började för mig, skrattar han.

Han berättar att han egentligen klarar sig utan de 3000 kronorna, men att han tycker att det är kul att experimentet har fått sådan stor spridning. Och om någon nappar på annonsen har han redan en plan för vad han ska göra för att fira.

– Om någon köper annonsplatsen ska jag bjuda min flickvän på skumpa på Södermanlands-Nerikes nation, säger Filip Hedman.

Följ ämnen i artikeln