Så spreds hatet mot SSU i Hylte

Att ett gäng ungdomar väljer att ägna sin fritid åt att engagera sig politiskt borde vara en positiv nyhet, kan man tycka.

De nio som valts in i SSU:s styrelse i Hylte fick dock få glädjande tillrop. Istället fick inlägget på Facebook-sidan så många rasistiska och hatiska kommentarer att man tvingades ta bort det.

Hatet följde ett välbekant mönster. Bilden på de nio ungdomarna dök upp på den alltid lika vulgära Facebook-sidan Politikfakta, och fick hundratals delningar och kommentarer. Därefter följde inlägg i gruppen ”Stå upp för Sverige” och från ”the usual suspects” på Twitter. Medierna talade om en ”storm” men den beskrivningen är inte helt oproblematisk.

Ingen människa tror att åsikterna på något sätt är representativa för befolkningen i Sverige. Men passande nog släppte SVT i dag en granskning som visar att just gruppen ”Stå upp för Sverige” är överrepresenterad i den politiska debatten på Facebook. Sannolikt för att det som diskuteras i gruppen nästan uteslutande handlar om invandring – ett engagerande ämne som premieras av Facebooks algoritmer – men också för att siffrorna är dopade.

Dels av fejkade konton, men också för att det räcker med att en liten men mycket aktiv grupp kommenterar och delar ett inlägg för att algoritmerna ska slås på, och inläggen får egna vingar. Därmed kan åsikter framstå som mer populära än de verkligen är – och fångas upp av journalister som letar efter storys.

– Om du är journalist och ser att en viss typ av dina artiklar går som tåget i sociala medier så bör du ställa dig frågan: Varför? Är det för att storyn är intressant eller för att någon har intresse av att sprida den?, konstaterar SVT:s programdirektör Jan Helin, som ”är orolig för att delningar påverkar redaktioners nyhetsvärdering”.

Liknar Lucia-drevet

Det Helin befarar har vi redan sett flera exempel på. Under USA-valet letade sig tweets och Facebook-inlägg från ryska agenter in i etablerade mediers rapportering. En jackpot, naturligtvis, eftersom målet är att budskapen ska upprepas så mycket som möjligt.

För några år sedan skrev svenska medier om ”ett drev” mot Åhléns lucia. Inte heller här handlade det om någon folkstorm, det var ett drev som orkestrerades från främlingsfientliga grupper på Facebook.

För medierna är den här typen av ämnen svåra: Vi bör vi inte framställa organiserade rasistdrev som något slags uttryck av en folkopinion.

Men samtidigt måste vi rapportera om dem för att de är hot mot yttrandefriheten och demokratin. Om detta är priset för att arbeta med politik, till och med på sin fritid, är frågan hur många som kommer vilja göra det framöver.

Läs också: Så riggas ett val by abgrafik - Infogram