Jemen-rebeller hotar handelsrutt – kan orsaka storkrig

Publicerad 2023-12-12

Iranstödda Huthirebellerna har tagit på sig flera av attackerna i Röda havet den senaste tiden och hotar nu med att beskjuta alla fartyg som seglar mot israeliska hamnar.

– Det här kan eskalera till ett regionalt storkrig, säger Jan Hallenberg, associerad seniorforskare vid Utrikespolitiska institutet.

I spåren av kriget i Gaza mellan Israel och Hamas har Iranstödda Huthirebeller från Jemen börjat attackera internationella fartyg på Röda Havet. Det handlar både om krigsfartyg och handelsfartyg som beskjuts med tungt artilleri.

De våldsamma anfallen görs till stöd för palestinierna i Gaza.

– Kriget pågår och mängder med palestinier har dödats då vill Huthis göra en insats för att försvåra det för Israel, säger Jan Hallenberg associerad seniorforskare vid Utrikespolitiska institutet.

En talesperson för Huthirörelsen säger i ett uttalande att attackerna kommer fortsätta så länge Gaza inte förses med humanitärt stöd, som mat och medicin.

– Alla fartyg i Röda havet på väg till israeliska hamnar, oavsett nationalitet, kommer att bli ett mål för våra väpnade styrkor, säger talespersonen, enligt Reuters.

USA:s försvarshögkvarter har meddelat att flera fartyg attackerats och att man även besvarat elden.

– Om amerikanska soldater dödas kan konsekvenserna i värsta fall vara ett regionalt krig om både Iran, Hizbollah, Hamas och Huthierna attackerar USA och Israel samtidigt, säger Hallenberg.

Han menar dock att det inte är särskilt troligt i nuläget.

– Klart mindre än 50 procent iallafall. 20–30 procents chans kanske, säger han.

Jan Hallenberg.

Norskt fartyg träffades av robot

Under måndagskvällen träffades ett norskt fartyg av en robot utanför Jemens kust. En brand utbröt men ingen person skadades i samband med händelsen.

Enligt Anders Hermansson, VD på Svensk sjöfart, ser mycket allvarligt på det som nu händer i området.

– De här sjömännen och rederierna är ju helt oskyldiga och har inget med konflikten att göra. Det är mycket allvarligt det som sker, säger han.

Hermansson säger att flera svenskflaggade fartyg regelbundet passerar rutten genom Röda Havet och vidare in i Europa genom Suezkanalen. Problematiken i regionen är dock inte ny.

– Det har ju varit piratattacker där tidigare och stater som illegalt beslagtagit fartyg. Då har man kunnat skydda sig genom att köra snabbare, sätta taggtråd på båtarna eller använda vattenkanoner. Nu är det en annan aktör vi ser med annat modus där man ofta skjuter på båtarna. Då handlar det främst om att hämta in information om vad som är på gång, säger han.

Ett eventuellt stopp i den 19,3 mil långa genvägen till och från Medelhavet skulle kunna få stora konsekvenser för världens handel.

– Det skulle påverka hela världens logistikflöde. Det skulle innebära förseningar för svenska företag och konsumenter och till och med få produktionsstörningar om det skulle pågå tillräckligt länge, säger Hermansson.

Ett alternativ för handelsfartygen skulle vara att ta en omväg runt hela Afrika, något som beräknas ta 7–10 dygn extra.

Suezkanalen.