Tufft läge för isbrytarna – extra hjälp behövs

Alice Nordevik/TT

Publicerad 2024-01-11

En svår isvinter innebär att Sjöfartsverkets isbrytare får mer jobb. På bilden syns arbetsfartyget Baltica, som också har isbrytningsförmåga. Arkivbild.

Den kalla vintern innebär hög press på Sveriges isbrytare.

Behovet av dem är större än på många år – och extra resurser plockas in.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare och två arbetsfartyg med isbrytningsförmåga. Kylan som slagit till mot stora delar av landet innebär att samtliga är ute och jobbar just nu.

”Vi ser just nu att vi troligen kommer behöva bryta is så långt ner som till Kalmar på östkusten, och även Göteborg och norröver på västkusten. Det kräver mer av oss än normalt och vi behöver därför sprida ut våra resurser mer än de senaste vintrarna”, säger Fredrick Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.

Isbrytning är inte skattefinansierat utan betalas gemensamt av sjöfarten genom farledsavgifter. På onsdagen undertecknades ett avtal med en privat aktör som ger extra isbrytningsresurser vid behov.

Fredrick Backman konstaterar att det är av yttersta vikt att hamnarna hölls öppna.

”Vid ett svårare isläge som vi kan komma att få denna vinter kan det dock innebära längre väntetider för brytning av rännor och assistans”, säger han.

Följ ämnen i artikeln