Postnord tappade bort Alexanders mobil

Alexander, 31: Är knappast ensam

Publicerad 2019-07-21

När 31-årige Alexander Arnessons nya mobiltelefon inte fungerade som den skulle valde han att skicka tillbaka den till butiken.

Men paketet kom aldrig fram.

Tre månader senare har Postnord valt att ersätta honom – men bara med drygt 860 kronor.

– Jag tycker att det är väldigt konstigt att de kan slarva bort paket och inte betala för sig, säger han.

Mobiltelefonen beställdes från den kinesiska sajten banggood.com och kostade 2 300 kronor.

När Alexander Arnesson fick hem telefonen till Arvika hade han problem med att appar kraschade. Han kom överens med onlinebutiken att lämna tillbaka telefonen.

Han valde Postnord som leverantör och betalade 315 kronor i frakt.

”Skrapade sig i huvudet”

Tiden gick och efter ett tag förstod Alexander Arnesson att något hänt och att paketet inte kommit fram. Han kontaktade Postnord.

– De kunde inte svara på vad som hänt. De bara skrapade sig i huvudet. Det lades ut på utredning, som kunde ta 60 dagar, säger han.

Enligt paketspårningen lämnade försändelsen Arvika den 2 april och nådde terminalen i Toftanäs i Malmö den 4 april. Därefter är det oklart vart paketet tagit vägen.

”Väldigt konstigt”

I förra veckan meddelade Postnord att deras utredning var klar och att Alexander Arnesson skulle ersättas med 868 kronor för det borttappade paketet.

– Jag har gått back på det här. Jag tycker att det är väldigt konstigt att de kan slarva bort paket och inte betala för sig, säger han och fortsätter:

– Jag vet inte vad jag kan kräva, men skulle vilja ha full ersättning och lite för sveda och värk.

Samtidigt inser Alexander Arnesson att Postnord bara följer sina riktlinjer med ersättningen.

– De är säkert inte skyldiga att betala tillbaka mer. Men jag tycker ändå att det är en skandal. Jag är knappast ensam om detta.

Postnord: Inga undantag

Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord, förklarar att det rör sig om en schablonersättning.

– Om man inte extraförsäkrar sändningen utgår schablonvärden. Oftast är det på vikt. Det är jättesvårt för oss att avgöra vad det är i en sändning. Ska man värdesäkra en sändning fullt ut måste man försäkra vid sidan av, säger han och påpekar att det inte är helt ovanligt att kinesiska paket fastnar i tullen, inte minst på väg från Kina.

– Det är jättetråkigt. Men vi gör inga undantag, eftersom sändningen inte var försäkrad. Han har haft otur.

Följ ämnen i artikeln