Sabotage bakom hisskaoset på Nydala

Publicerad 2020-02-20

Den icke-fungerande hissen gjorde att Kjell Erik inte kom upp till sin lägenhet.

Kjell Erik Karlsson, 82, fick spendera hela natten i trapphuset på grund av en trasig hiss.

Enligt MKB hade någon förstört en av hissens dörrar.

– Det var förklaringen till att hissen inte fungerade, säger Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB.

Aftonbladet har tidigare berättat om Kjell Erik Karlsson, 82, som tvingades tillbringa hela natten i flerfamiljhusets uppehållsrum när hissarna inte fungerade. På grund av hälsoskäl kunde han inte ta sig upp för trapporna till sin lägenhet.

Huset vid Nydalatorget förvaltas av MKB.

De genomför i nuläget renoveringar av flera hissar där tanken är att en hiss i varje hus stängs av för renovering medan den andra ska fungera. Så var dock inte fallet i det flerfamilshus som Kjell Erik bor i.

– Den som som först hade blivit renoverad skulle fungera och den som var avstängd höll på att renoveras. Saken var att den hissen som var renoverad hade blivit förstörd. Den hade blivit utsatt för sabotage som gjorde att den inte fungerade, säger Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB.

”Hade nog blivit arg”

Den vikdörrsfunktion som finns i hissen och fungerar som en säkerhetsåtgärd för att ingen ska klämmas hade för drygt två veckor veckor sedan blivit förstörd.

– Någon hade nog blivit arg eller irriterad på den och antingen sparkat på den eller tryckt till den. Då stod hissen stilla. Det var förklaringen till att hissen inte fungerade, säger Söderström.

Om en hiss går sönder finns det information i fastigheterna gällande var de boende ska vända sig för att göra en felanmälan. Enligt Kjell Erik Karlsson hade en anmälan gjorts gällande hissen vid Nydalatorget, men inget hände förrän vid lunchtid dagen efter.

– Ibland kan det ta längre tid än vad både vi och våra kunder hoppas på. Om denna blev felanmäld på eftermiddagen och lagad klockan 12 dagen efter är det säkert någon timme för länge för många, men så lång tid verkar det ha tagit.

Förklaring saknas

Hissarna ska lagas så fort som möjligt men Margaretha Söderström berättar om en process som går via en felanmälan till MKB eller Securitas. Därefter ska MKB beställa dit någon som kan laga hissen. Om till exempelvis reservdelar inte finns i Malmö riskerar det att dra ut ytterligare på tiden.

– Jag vet inte om detta är lång tid, då jag har hört om fall som tagit mycket längre tid. Så jag vet inte om det är lång tid om man felanmäler på eftermiddagen och det är åtgärdat dagen efter, men för den som drabbas är det så klart alltid lång tid.

Hissarna i hyreshuset har fortsatt att strula efter att Kjell Erik Karlsson blev fast i uppehållsrummet. Den exakta anledningen till det är inte någonting Söderström kan svara på.

– Jag vet faktiskt inte hur komplicerat det är med hissar men det är så klart problematiskt. Vi är beroende av att hissen i fungerar. Det vill både vi och våra leverantörer att de ska göra utan efterföljande krångel. Vi kan bara beklaga att det är så här men jag har ingen förklaring till varför det krånglar.

Underhåll av stor vikt

Om situationer likt den vid Nydalatorget uppstår, där ingen av hissarna fungerar, finns det i dag inga specifika åtgärder hos MKB.

– Om den ena renoveras, den andra står stilla för att den blivit förstörd och hur man annars kommer upp till 13:e våningen? Det kan jag inte svara på. Det vet jag faktiskt inte.

För att minimera risken att någon mer hamnar i en liknande situation som Kjell Erik Karlsson handlar det för MKB om att ständigt se över sina hissar och underhålla dem, men även att hyresgäster hör av sig om de inte fungerar.

Vandalism ligger dock utanför bostadsbolagets kontroll och det är därför svårt att utföra åtgärder för att kunna garantera att något liknande inte inträffar igen.

– Att hissen ska fungera vill vi lika mycket som våra kunder.

Följ ämnen i artikeln