Kritiken mot skräckvägen: ”Hur många ska behöva dö?”

Krav på åtgärder från Trafikverket efter den förödande olyckan i Kiruna

avGustaf Tronarp

MASUGNSBYN. I en mörk kurva i Tornedalen tog livet slut för sex unga schweiziska turister.

De hade inte en chans när deras minibuss krockade med en 90-tons malmlastbil.

Gruvbolaget Kaunis Iron har beviljats ett särskilt undantag för de massiva transporterna. Nu växer kritiken mot säkerheten på vägen.

Aftonbladet har kört sträckan som många boende skulle undvika – om de kunde.

Först klyver strålkastarna det kompakta mörkret. Därefter kommer mullret.

När det långa lastbilsekipaget dundrar förbi så vibrerar marken. Sedan sänker sig tystnaden på nytt. Men det dröjer inte längre förrän den råkalla stillheten återigen trasas sönder.

De kommer ofta, jättelastbilarna som transporterar malm från gruvan utanför Pajala till omlastningscentralen i Pitkäjärvi. Under dygnets alla timmar kör de fram och åter på den smala och slingriga vägen.

På håll ser det ut som att lastbilarna tar upp hela körfältet. När de kommer närmare öppnar sig en passage vid sidan av dem, men marginalerna är små. Det blir plågsamt tydligt att minsta misstag, ett ögonblicks ouppmärksamhet eller en oupptäckt hal fläck kan få ödesdigra konsekvenser.

”Får bara inte ske”

Ingen vet exakt vad som hände på länsväg 395 vid Masugnsbyn under natten till lördagen den 12 januari. Men det fruktansvärda resultatet av krocken mellan minibussen och malmlastbilen är välkänt: Sex unga män från Schweiz dog. 23-åriga Ilja var den enda i i det turistande kompisgänget som överlevde.

– En sådan här olycka får bara inte ske. Jag förstår inte hur många som ska behöva dö innan Trafikverket gör någonting.

Foto: Jerker Ivarsson
Kenth Heikkinen, 63, kritiserar vägen kraftigt: ”Många som bor här är rädda”

Kenth Heikkinen står och ser ännu ett lass med gruvfyndigheter passera rakt igenom det lilla samhället. 63-åringen har blivit känd som en bråkstake efter att han lade sig i en infekterad konflikt inom Socialdemokraterna i Pajala. Men nu riktar Kenth sin ilska mot de tunga transporterna från gruvan.

– Många som bor här i trakten är rädda för att ge sig ut på vägen. Det körs skolskjutsar och allt möjligt här, tillsammans med den tunga trafiken.

– Vägen är alldeles för smal och underhållet är för dåligt. Jag är inte emot gruvan, det har varit räddningen för Pajala. Men sådana här tunga lastbilar borde inte köra på våra vägar.

Kör på undantag

Det ligger något i det Kenth Heikkinen säger om att jättelastbilarna inte hör hemma i trafiken. Malmtransporterna på 90 ton är egentligen för tunga för att få köras på det allmänna vägnätet.

Trafikverket har gett bolaget Kaunis Iron, som driver den nystartade gruvan några mil norr om Pajala, dispens från regelverket.

– I grunden är det så att 395:an är en allmän väg, och där måste olika trafikantgrupper kunna samsas, säger Helena Eriksson, direktör för Trafikverket region Nord.

– När Kaunis Iron skulle öppna gruvan så meddelade de att de ville transportera två miljoner ton malm per år. Det är en väldigt stor trafikökning. För att minska antalet transporter har vi gett dem tillstånd att lasta tyngre än man normalt får. Annars skulle det vara många fler lastbilar på vägen.

Boende i området har under en längre tid slagit larm om att säkerheten på väg 395 är bristfällig. Det gäller särskilt den sträckan där olyckan med schweizarna inträffade, som byborna kallar ”dödens kurva”.

– Vi jobbar hårt med att förbättra standarden på vägen. Totalt har vi åtminstone åtta olika projekt igång.

1 av 2 | Foto: Jerker Ivarsson
Masungsbyn/Kiruna där sex personer dog i en olycka mellan minibus och lastbil.

Vad säger du till de människor som anser att ni inte har gjort tillräckligt för att öka säkerheten?

– Jag förstår att det finns en oro när man bor nära en sådan här vägsträcka med mycket tung trafik. Men så är det på de flesta vägar i norra Sverige. Det är den verklighet vi lever i.

– Vi gör allt vi kan för att skynda på åtgärderna som behöver genomföras. Vi ser över om hastigheten bör sänkas eller om skyltningen kan förbättras. Men samtidigt vill jag vädja till alla som färdas på de här vägarna att visa ödmjukhet i trafiken.

Kaunis Irons dispens löper ut den 30 juni. Efter det är det upp till Trafikverket att avgöra om företaget ska beviljas ett nytt undantag.

Andra dödsolyckan

Den förödande krocken är den andra dödsolyckan på väg 395 som Kaunis Irons fordon varit inblandade denna vinter.

I början av december dog en chaufför efter att hans lastbil vält i närheten av Pajala.

Enligt kommunikatören Helena Sjöholm har händelserna tagit hårt på alla anställda.

”Det som hänt är fruktansvärt tragiskt. Målet är inga olyckor och det har vi arbetat med, och vi fortsätter att arbeta med det varje dag”, skriver hon i ett mejl till Aftonbladet.

I utredningen av krocken i Masugnsbyn har polisen konstaterat att inget av fordonen hade några tekniska fel. Helena Sjöholm uppger att Kaunis Irons lastbilsflotta håller toppklass.

”Den både den säkraste som finns på marknaden och den tekniskt mest framstående. Att vägarna har brister håller vi med om men det är Trafikverket som har ansvaret för dem. Vi ser gärna att bristerna åtgärdas snarast möjligt och har pågående samtal med Trafikverket”.

”Det måste finnas plats för investeringar i infrastruktur också i vår landsända”.

ARTIKELN HANDLAR OM

Kiruna

AB Voice