Bokade mysig stuga – hamnade i mardröm

Publicerad 2017-07-31

Semestern i Polen förvandlades till en mardröm för Jonas Bergqvist och Julia Singh. ”Stugan” de bokat via sajten Booking.com visade sig vara något helt annat.

– Det såg ut som en pundarkvart och värden var vrålpackad, säger Jonas.

När Jonas Bergqvist och hans sambo Julia Singh åkte till Polen för att semestra med släkten räknade de med en vilsam vistelse. Så blev det dessvärre inte. Boendet de bokat via Booking.com visade sig vara som hämtat ur en skräckfilm.

– Inte ens min hund hade velat sova där, säger Jonas.

”Han var skitfull, vrålpackad”

Det började redan när de anlände till receptionen sent i måndags kväll. Allt var stängt och nedsläckt. När de slutligen fick tag på receptionisten visade det sig att deras bokning inte meddelats till hotellet.

De blev dirigerade till en länga lägenhetsrum någon kilometer därifrån. Hyresvärden skulle möta dem där. I dunklet på stranden skymtade de en vinglande gestalt.

– Han var skitfull, vrålpackad. Han försökte bära vår väska men ramlade över den, säger Jonas.

Mannen visade dem till deras rum, och här kom nästa obehagliga överraskning.

– Det var helt annorlunda än beskrivningen. Det hängde en kal lampa i taket, handfatet stod precis bredvid sängen och på golvet stod en potta. En massa döda flugor satt på väggarna och hyresvärden bara stod där och vinglade, säger Jonas.

”Det såg ut som en pundarkvart”

När paret bad att få byta rum visades de till rummet intill – som var ännu värre.

– Det såg ut som en pundarkvart. Sängen var bara en madrass på träbackar, med en potta bredvid. Vi kunde inte ens låsa dörren för låset var trasigt. Man kunde hänga på säkerhetskedjan, men då stod dörren fortfarande öppen hela tiden.

Det enda låset som fanns var en gammal säkerhetskedja.

Därefter började värden göra närmanden på Julia och pussa henne på handen.

– Det var riktigt obehagligt. Sedan gick han in i rummet bredvid och däckade på golvet. Då bestämde vi att vi inte kunde sova där. Vi är inte boskap, säger Jonas.

Trots den sena timmen lyckades de hitta ett annat hotell. Dagen därpå återvände de till receptionen, och fick ännu en överraskning.

– Receptionisten förstod varför vi var tillbaka, hon sade att hon själv inte velat bo där. Hon hade inte ens lagt någon debitering natten innan eftersom hon antog att vi skulle ångra oss.

”Borde ha läst recensionerna bättre”

I sin kontakt med Booking.com fick Jonas höra att de borde ha tittat noggrannare på hotellets recensioner innan de bokade. Han är kritisk till svaret, och enligt honom har de inte fått någon ytterligare återkoppling.

När Aftonbladet söker företaget återkommer de med en kommentar om bokningen.

I det här fallet har semesterboendet gått med på att boka av rummet och betala tillbaka kostnaden till kunden. Eftersom Booking.coms främsta mål är att bidra till bra reseupplevelser för våra kunder har vi dessutom beslutat om extra kompensation. Vi kommer att hålla kontakt med kunden och stötta denne även under den fortsatta vistelsen”, skriver en talesperson via mejl.

När det gäller kraven på de boenden som går att boka via Booking.com hänvisar företaget till att den som bokar borde läsa recensionerna på sajten för att ta reda på mer om boendet.

Att läsa och referera till dessa recensioner är det bästa sättet för kunder att se till att vistelsen de bokar är rätt för dem och kommer att uppfylla deras förväntningar”, skriver talespersonen.

Det aktuella boendet kan komma att utredas av företaget eftersom det varit i dåligt skick och vissa i personalen arbetat berusade.

För Jonas Bergqvist blir det dock inga fler bokningar via sajten.

– Vi har flera bekanta som också varit missnöjda, så det här var sista droppen. Vi kommer absolut inte att boka med dem igen. Vi vill varna andra att inte använda sig av Booking.com, säger Jonas.

Följ ämnen i artikeln