Här är Burger Kings instruktioner till sina anställda

Uppdaterad 2019-10-10 | Publicerad 2019-10-09

I ett brev till sina anställda talar Burger King om hur medarbetarna ska bemöta kunderna efter uppgifterna om bristande hygien och dålig mathantering.

”Du kan känna dig trygg med att beställa hos oss”, ska de svara oroliga kunder.

Dessutom kallar ledningen alla restaurangchefer i hela Sverige till krismöte på fredag.

Aftonbladets och Viafrees program 200 sekunder avslöjade i går 14 anställda och tidigare anställdas hårda kritik mot hamburgerjätten Burger King. Nu krishanterar kedjan och har skickat instruktioner till sina medarbetare för hur de ska hantera kundernas frågor.

Brevet innehåller exempel på frågor från kunder och instruktioner om hur de ska besvaras.

Under punkten övergripande står: ”Det som har hänt är inte acceptabelt. Våra hamburgare ska vara färska och fräscha. Vi kommer att undersöka det här och åtgärda de brister vi hittar.”

Under rubriken ”Alla frågor gällande hur det ser ut och fungerar i just er restaurang” står följande:

”Fråga: Hur vet jag att det är fräscht hos er?

Svar: I vår restaurang följer vi rutinerna och du kan känna dig trygg med att beställa hos oss.”

Under rubriken: ”Gällande dålig livsmedelshantering”

”Fråga: Vad säger du om det som visats?”

Svar: ”Sådant här får inte hända, våra rutiner har brustit. Just nu kartlägger man vad det är som har hänt för att säkerställa att det inte kan hända igen någonstans.”

Kallas till krismöte på fredag

Klockan kvart i tre i natt skickade Burger Kings ledning ett mejl och kallade samtliga restaurangchefer till ett extrainsatt möte på fredag.

”Vi ser väldigt allvarligt på händelserna, därmed sätter vi upp detta möte där vi kommer gå igenom avgörande punkter för att kvalitetssäkra vår framtida drift.”

Aftonbladet har sökt Burger Kings ledning för en kommentar. Företaget skickade i går ett skriftligt uttalande där de meddelade att de är ”mycket oroade” och att de nu påbörjar utbildning av all personal.

PODD Så granskades Burger King

I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi med Lindah C Mohlin från 200 sekunder om granskningen av Burger King.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees tv-program för snabba gräv. Robert Aschberg, Kristina Edblom och Lindah C Mohlin synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER