Polisen varnar för coronabedragare: Erbjuder äldre hjälp att handla

Publicerad 2020-03-15

I Skåne har en äldre person blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, där någon ringt erbjudit sig hjälp att handla – mot betalkort och koder.

Polisen varnar nu allmänheten för detta coronabedrägeri.

– Vi vet av erfarenhet att de här bedragarna jobbar väldigt snabbt, säger Evelina Olsson vid polisen.

Polisen i region Syd utreder ett fall av misstänkt bedrägeri i Skåne.

– Vi är på väg till platsen. Den här åldringen har blivit uppringd och erbjuden hjälp att handla, med tanke på att det är virustider. Man har varit intresserad av att få en inköpslista, kort och koder, säger Evelina Olsson, polisens presstalesperson.

Eldsjälar utnyttjas

Nu befarar polisen för att fler ska råka ut för detta. De uppmanar äldre personer att vara extra vaksamma.

”Lämna inte under några omständigheter ut pengar i förskott eller kort och koder till personer du inte känner. Behöver du hjälp med att handla matvaror eller dylikt, ta själv kontakt med anhöriga, grannar eller de grupper som organiserar denna typ av hjälp. Blir du uppringd utan att själv ha initierat kontakten kan det röra sig om ett bedrägeriförsök”, skriver polisen.

Samtidigt blir det allt mer utbrett med välvilliga initiativ på Facebook där grannar och eldsjälar erbjuder hjälp att handla till de som har svårt att lösa det på egen hand.

– Det är ju ett jättefint initiativ, men det kan ju slå fel. Vi vill trycka på att vill man ha hjälp – då får man själv initiera kontakten.

Om man utsätts för ett bedrägeriförsök ska man ringa polisen på telefonnummer 114 14.

– Skulle detta vara ett modus bland bedragare kan det sprida sig väldigt fort, säger Evelina Olsson.

Falska hemsidor och bank-id

Linus Fugl, bedrägeriexpert på Danske Bank, säger att banken fått kännedom om två andra sorters bedrägerier i dessa coronatider. Det ena är falska butiker på webben, som säljer exempelvis ansiktsmasker.

– Det kanske är så att varan inte kommer, eller absolut inte är som man trodde. Första rådet är att försöka att läsa ordentligt på hemsidan om den är på riktigt. Den kanske är på flera olika språk, eller är översatt genom Google. Är man osäker på hemsidan kan man alltid vända sig till sin bank, säger Linus Fugl.

Det än mer allvarliga är att man hanterat ett tiotal fall i Sverige och Danmark där bedragare utger sig för att ringa från en myndighet, och försöker lura till sig exempelvis bank-id-uppgifter.

– När de har den informationen har de möjlighet att komma åt pengar och alla personliga uppgifter, säger Linus Fugl, bedrägeriexpert på Danske Bank.

PODD Coronaviruset är en pandemi – vad händer nu?

I dagens avsnitt pratar vi om hur coronaviruset blivit en pandemi och hur länge det kan pågå. Gäst är Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen