Forskarna: Sluta säga ”anti-ageing” om skönhetsprodukter

Uppdaterad 2022-07-13 | Publicerad 2018-06-26

Drömmen om evig ungdom är lika gammal som livet självt.

Men viljan att bekämpa åldrandet har skadat självbilden hos äldre kvinnor, visar en ny studie.

”De pressas att använda produkter som är ’anti-age’. Det drabbar självkänslan och det mentala välmåendet”, skriver forskarna.

Termen ”anti-ageing” borde sluta användas inom skönhetsindustrin, för att minska stigmatiseringen kring åldrande. Det föreslår en brittisk studie utförd av Royal Society for Public Health och Calouste Gulbenkian Foundation.

Forskarna bakom studien har kommit fram till att det är skadligt för främst kvinnors, men även mäns, självbilder att ständigt lyfta fram åldrandet som något dåligt.

Varannan kvinna i Storbritannien försöker aktivt motverka tecken på sitt åldrande, medan var fjärde man gör detsamma.

Leder till psykisk ohälsa

Viljan att se ung ut tros vara en av orsakerna till att bara 12 procent av de äldre kvinnor som deltog i studien är nöjda med sina kroppar. Att 88 procent av dem är missnöjda med sina utseenden ökar risken för psykisk ohälsa, såsom ångest eller depression.

”Vi kan tydligt se hur värdefull en positiv och optimistisk syn på åldrandet är för den egna hälsan. Ändå fylls vårt språk av uttryck som demoniserar eller trivialiserar vårt åldrande”, skriver forskarna.

”Sluta använd termen”

De menar att budskapet som anti-ageing produkter sänder ut varken är önskvärt eller sunt. Åldrandet bör ses som en naturlig del av livet, snarare än något att bekämpa.

”Vi utmanar stora aktörer i skönhetsindustrin att sluta använda termen ’anti-ageing’. Istället bör de fokusera på alla de möjligheter som åldrandet skapar.”

Följ ämnen i artikeln