Tack vare er slår vi rekord på rekord

Aftonbladets chefredaktör: Det kommer att hända mycket under 2019

För oss börjar året med glädje, den som bara ni läsare och tittare kan ge. Tack snälla ni, skriver Lena K Samuelsson.

”Som året börjar fortsätter det”, brukar en klok vän säga.

Därför är det så viktigt att få en bra start.

Och vad kan vara bättre än att se att ni läsare är mer engagerade i Aftonbladet än någonsin.

Aldrig förr har ni läst så mycket, sett så mycket video och gått in på så många olika sidor vid varje besök på vår nyhetssajt. I dessa dagar slår vi rekord på rekord.

Engagemang kan tyckas svårt att mäta men i den digitala medievärlden brukar bland annat antalet sidvisningar per dag och person användas som måttstock.

Under årets första vecka tog varje dag besökarna på Aftonbladet del av över tio sidor (10,09) i genomsnitt. Det låter kanske inte så mycket men om man som Aftonbladet har runt 3,5 miljoner läsare varje dag så blir det en enorm mängd journalistik som ni väljer att läsa hos oss.

Ett stort och varmt tack till er alla för det!

Senaste tiden har vi också sett ett rekordstort tittande på video, med ett snitt på över två miljoner startade videoströmmar med reklam per dag. Det är unikt höga nivåer men framförallt visar det att video för många är en alltmer integrerad del av upplevelsen av Aftonbladet. När brittiska Digiday nyligen skrev om vår videostrategi lyfte man särskilt fram hur vi fokuserar på värdet och upplevelsen för användare och annonsörer, inte bara på räckvidd.

Ett annat sätt att skapa värde är att erbjuda en stor och bred prenumerationstjänst som vi gör med Aftonbladet Plus som nu funnits i 15 år.

Under hösten har det varit roligt att se att våra Pluskunder läser mer och mer, häromdagen sattes även här ett rekord: under en enda dag hade Aftonbladet Plus 331 775 sidvisningar, en tidigare oöverträffad siffra. Det är ett bevis för att vi utvecklar Plus åt rätt håll. Under våren kommer vi med flera nyheter som vi tror ska göra dig som Pluskund glad!

En annan Aftonbladet-tjänst som är värdefull för många är Viktklubb som fick hela 2 700 nya medlemmar veckan runt årsskiftet. Det är 30 procent fler än under samma period ett år tidigare.

”Vi har alltid högt tryck på Viktklubb kring jul och nyår, men det vi ser i år är helt exceptionellt. Viktklubb är bredare än någonsin, med fokus inte bara på viktnedgång utan också på hälsa, träning och att äta rätt. Här finns ett behov av seriös vägledning. Där spelar Viktklubb en stor roll”, säger Åsa van der Vliet, chef för Viktklubb.

Just hälsa är en av de största digitala trenderna och många mediebolag världen runt storsatsar. Här ligger Aftonbladet långt framme.

Under det senaste året har vi slipat på journalistiken, redaktionen har ställt om för att göra Aftonbladet ännu bättre och relevant för dig. Vi tänker nytt, jobbar närmare varandra och använder all den kompetens som finns på redaktionen och alla andra avdelningar. Aftonbladet har helt enkelt blivit ett modernare tidningshus, redo att ta sig an en ny medievärld.

Vi utvecklar nya tjänster, testar nya vägar och tränar robotar. Vi står aldrig stilla. Det är spännande och kul men det är också avgörande för att kunna vara Sveriges ledande nyhetssajt. Sedan kan man fråga sig vad det egentligen innebär, Sveriges ledande nyhetssajt?

Att nå många är självklart en viktig faktor. Men räckviddssiffror är inte allt. Det var länge sedan spelplanen förändrades för svenska tidningar, och kanske speciellt för kvällspressen. Förr fanns ett enda sätt att mäta, den som sålde flest tidningar vann. Det gjorde Aftonbladet 1996 och gick om Expressen. På den vägen är det.

Men medievärlden 2019 är ett helt annat landskap. Konkurrensen är en annan, läsarnas behov och beteende har ändrats radikalt, affärsmodellerna stöpts om, tekniken skapar nya förutsättningar och framgång mäts på nya sätt.

Aftonbladet är en dagstidning, vi mäter oss varje dag. Inget annat är relevant för en riktig nyhetssajt: hur många människor lyckas vi nå och engagera med vår journalistik, i dag? Svaret i sista Orvestomätningen var en total digital räckvidd på över 3,5 miljoner varje dag. Det finns andra som vill mäta sig per vecka och det är bra om man är en veckotidning. Eller vill få med alla som råkar slinka förbi nån gång för ett kladdkakerecept. Inget fel med det, kladdkaka är gott och förtjänar sin plats i mixen i en kvällstidning. Men vecka har lite att göra med att vara ledande nyhetssajt.

  • Ledande är att ha en solid digital position som användare och annonsörer har nytta av.
  • Ledande är att under många år ha byggt en affär som kan försörja den fria journalistiken
     

2019 är ännu skimrande och lite hemligt. Men en sak vet vi – det kommer att hända mycket. Stora nyheter och små, glädjehistorier, skandaler och sorger. Allt det som utgör livet, allt det som ändrar vår värld, allt det som Aftonbladet ska skildra på bästa sätt. För oss börjar året med glädje, den som bara ni läsare och tittare kan ge. Tack snälla ni.

Och var nu starten på 2019 inte riktigt som du hoppats så får du tänka som vi gör i Småland: det reder sig.