Haverikommissionen: Kan finnas kameror och inspelningar

Umeå: Inspelningar kan visa vad som orsakat flygkraschen

avMaria-Elena Zelaya, Oskar Forsberg, Petter J Larsson

UMEÅ/STOCKHOLM. Olycksplanet hade ingen ”svarta lådan”.

Nu hoppas utredarna att andra inspelningsinstrument kan visa vad som orsakat flygplanskraschen.

– Det kan finnas möjligheter att få hjälp av telefoner, tabletter eller Goprokameror, säger haverikommissionens generaldirektör Hans Ytterberg.

Ett flygplan av modellen GippsAero GA8 Airvan störtade i går i närheten av Umeå flygplats.

Samtliga nio personer ombord omkom i olyckan och Statens haverikommission har inlett en omfattande utredning.

– Det är ingenting man blir klar med på några veckor. Vi är förstås angelägna att berätta om vad som hänt så snart som möjligt men det kommer att ta en längre tid, säger haverikommissionens generaldirektör Hans Ytterberg vid en presskonferens i Umeå.

Hoppas få hjälp av Goprokameror och telefoner

Planet har ingen ”svarta lådan”, men utredarna hoppas att annan elektronisk utrustning kan ge svaret på vad som orsakat olyckan.

– Det kan finnas andra instrument och minnesenheter ombord som kan ha inspelad information som kan vara av värde för oss i vårt fortsatta analysarbete, säger Hans Ytterberg.

– Det är också så att det kan finnas möjligheter att få hjälp av telefoner eller ”paddor” eller tabletter. I den mån som de funnits ombord så kan det finnas viss information av relevans även i dem och det kommer vi naturligtvis att undersöka. Det gäller även så kallade Goprokameror.

Nyligen kontrollerad

I ett pressmeddelande skriver Transportstyrelsen, vars roll är att ansvara för bland annat tillståndsprövning och tillsyn inom luftfart, att det aktuella flygplanet var godkänt för flygning när den kraschade. Enligt dem görs kontroller regelbundet och vid godkännande ges ett granskningsbevis. Just detta flygplanet fick ett sådant utfärdat så sent som för tre veckor sedan.

Transporterar vraket till Strängnäs

Hans Ytterberg hoppas att man inom de närmsta dagarna kommer att kunna flytta vraket och flygplansdelarna till haverikommissionens lokaler i Strängnäs.

– Där kommer sedan vårt undersökningsarbete att fortsätta och vi kommer att titta på saker som gått sönder, brottytor och hur de ser ut, och så vidare, säger han.

”Har slitits sönder i luften”

Drygt ett dygn efter olyckan kan utredarna i alla fall med säkerhet konstatera en sak. Planet hade slitits sönder innan det nådde marken.

– Dels med utgångspunkt i de filmer som vi – och säkerligen alla ni – har sett, men också i de vrakdelar som vi studerat och dess placering i terrängen, så kan vi dra slutsatsen att delar av det här flygplanet har slitits loss i luften, säger Hans Ytterberg.

– Närmare vilka delar eller hur stora delar av olika delar kommer vi inte att spekulera i.

Sju män och två kvinnor ombord

Rättsmedicinalverket och polisen jobbar med att fastställa identiteterna på de omkomna – en process man hoppas vara klara med innan slutet på veckan.

– Vi har kontakt med de anhöriga enligt den passagerarlista som fanns, säger Helen Kelly vid polisen i Umeå.

– Enligt den så var det sju män och två kvinnor. Några närmre uppgifter kring de omkomna kommer vi att lämna mer information kring när identiteterna är fastställda.


PODD: Aftonbladet Daily om teorierna bakom flygolyckan i Umeå

Aftonbladet Daily går igenom den tragiska olyckan i Umeå där nio personer omkom. Det är den sjunde allvarligaste flygolyckan i Sveriges historia, och den mest allvarliga sedan 1989.
    – Flygplanet har kommit i en spiralrörelse och då utvecklats stora g-krafter. De som är ombord kan då inte ta sig ut, säger Jan Ohlsson, journalist och flygexpert som menar att det finns en mängd orsaker som kan ligga bakom olyckan.
 Lyssna  iTunes (iPhone)  Acast  Spotify

Lyssna på podden genom att
⬇️ klicka på PLAY-knappen

1 av 4 | Foto: PATRICK TRÄGÅRDH
Laddar Live Upplevelse
1 av 9 | Foto: Peter Wixtröm
Polisen vid planet.
ARTIKELN HANDLAR OM