JO kritiserar socialtjänstens krav på hemlös

TT

Publicerad 2019-10-23

JO anser att socialtjänsten agerade fel gällande en hemlös man som bosatte sig på Ålandsfärjan. Arkivbild.

En hemlös 54-årig man från Stockholmsområdet som bosatt sig på Ålandsfärjan förra året fick stor medial uppmärksamhet. Nu riktar Justitieombudsmannen (JO) skarp kritik mot socialtjänstens agerande i fallet.

Mannen blev bostadslös till följd av sjukdom. Därefter avvisades han av både Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan efter att inte ha uppfyllt myndigheternas krav.

Socialtjänsten i Spånga-Tensta placerade 54-åringen på en hotelljour och gav honom en kort tid därefter ett bostadserbjudande – med villkoret att flytta från Stockholm till Hagfors i Värmland. Mannen var en av flera personer som i en blankett fick informationen att de var tvungna att flytta till andra orter.

Han fick ingen detaljerad information om det nya boendet. Däremot ett krav, om han tackade nej fick han klara sig själv. Mannen tvekade till att flytta från hemorten, vilket tolkades av socialtjänsten som ett nej. Därefter fick han lösa boende själv med billigast möjliga alternativ – Ålandsfärjan.

Till slut anmälde mannen socialtjänsten till Justitieombudsmannen. JO tog sig an ärendet och ger nu socialtjänsten skarp kritik för att inte ha tillhandahållit mannen information, givit olika besked och delat ut vilseledande blanketter.

"Jag anser att det strider mot de grundläggande principerna bakom socialtjänstlagen," skriver JO i ett utlåtande.

Blanketterna har nu ändrats uppger Hem & Hyra.

Följ ämnen i artikeln