Därför blev jag årets unga chef

Uppdaterad 2013-09-12 | Publicerad 2013-05-02

– Christina Åqvist avslöjar bästa knepen

Christina Åqvist

En bra chef är en social kameleont, som kan få fram sitt budskap oavsett vem som lyssnar.

Det säger Christina Åqvist, utsedd till årets unga chef 2013.

"Ödmjuk, drivande tydlig och knappast rädd för att utmana. Christina Åqvist har ett starkt och genuint engagemang för både organisationen och den enskilda medarbetaren". Så löd motiveringen när Christina Åqvist utsågs till årets unga chef 2013.

Hon har tidigare arbetat på advokatbyrån Vinge, the Boston Consulting Group, B&B Tools och är idag Sverigechef på Elfa Distrelec. Vi ringer upp henne och frågar vad som gör en bra chef.

Vad kännetecknar en bra chef?

– En bra chef är en ledare som får organisationen att tro på företagets vision och mål. Han eller hon skapar förutsättningar för medarbetarna att nå målen. Det handlar om att skapa en vilja och förmåga att ta nästa steg.

Hur lyckas man med det?

– Närhet till organisationen. Förändring är ingenting man kommunicerar i en power point, inte minst då det ofta innebär att dina kollegor ska gå utanför sin comfort zone. Som ledare behöver du visa förståelse för utgångsläget och sedan vara konkret runt målet och vägen dit. Det handlar om coaching, beröm och repetition eftersom förändring tar tid. En nyckel är även att vara något av en kameleont i hur du kommunicerar och interagerar för att verkligen nå ut.

Vad är svårast, att kommunicera högre upp eller med de anställda man har under sig?

– Det går inte att svara på. På ett möte med ledningen kan frågorna vara ur ett bredare perspektiv och relaterade till analys. Vid möten i andra delar av organisationen kan frågorna vara av mycket mer praktisk karaktär. Det viktigaste är att anpassa sitt budskap utifrån målgrupp och att vara tydlig. Ju närmare verksamheten du är, ju bättre landar det du vill kommunicera eftersom du har förståelse för konsekvenserna av ett visst beslut. Då kan du skapa fokus på lösningarna istället för att fastna i frågor som egentligen borde vara utredda. Återigen, visa förståelse för utgångsläget och vad förändringen kan innebära men fullt fokus på möjligheterna.

I vilken situation är du extra nöjd med din insats?

– Jag är nöjd när jag upplever att vi tar konkreta steg framåt. Det kan vara en ny affär, ett nytt initiativ, en lösning på ett problem, en aha-upplevelse för en kollega. Stegen framåt är min yttersta drivkraft. På ett övergripande plan är jag väldigt nöjd över hur mycket nöjdare våra arbetare är idag, trots ett år av stora förändringar.

Finns det något som du i backspegeln känner att du kunde ha gjort annorlunda?

– Jag fick en viktig lärdom i en tidigare chefsroll där jag, när jag blev befordrad och ansvaret utökades rejält, försökte ”göra allt”. Risken med det är att du sprider dig för tunt. Efter ett par intensiva månader gjorde jag istället en tydlig plan med fokusområden och prioriteringar för att säkerställa genomslagskraft. Det var en bra aha-upplevelse.

Är det ett vanligt problem tror du, att man tar på sig för mycket som nybliven chef?

– Ja, det är nog lätt hänt. Som ny chef dras man in i olika agendor och börjar springa på varje boll. Prioriteringar är alltid en utmaning, men det är viktigt att försöka skapa en struktur och fokusområden för sin eget arbete. Det svåra är inte att skapa en lång "att göra"-lista, men en "att inte göra"-lista. Självklart kan prioriteringar och fokusområden ändras över tid, men se då över helheten och gör ett aktivt val.

Kasper Nowakowski

Följ ämnen i artikeln