Här brinner tågrälsen i iskylan i USA

Publicerad 2019-01-31

Termometern visar under −30 grader.

Då brinner tågrälsen i Chicago.

För att tågen ska kunna gå i iskylan sätts spåren i brand.

Det är en mäktig syn när spåren brinner i den bitande kalla natten.

Men det är enda sättet för att lokaltågen i Chicago ska kunna rulla när iskylan lamslår USA.

Det ser ut som om det är själva rälsen som brinner, men det är inte riktigt sant.

I själva verket kommer lågorna från gasbrännare som löper längs rälsen och håller dem varma.

När det blir kallt tuttar personalen på. De jobbar i tolvtimmarsskift och stannar förstås kvar för att kontrollera elden. De kan också reglera gaspåslaget, för att öka eller minska värmen.

– Varje gång det når under fryspunkten använder vi dem, säger Michael Gills, talesperson för tågbolaget Metra till CNN.

Kylan kan påverka rälsen på två olika sätt.

Extrem kyla kan få metallen att krympa och rälsen går isär där de möts, istället för att löpa ihop.

Växlarna kan också täppas igen av snö och is.

I båda fallen hjälper elden till att tina upp och värma rälsen.

Att elda på spåren är en gammal metod. Förr, som på 70-talet, sköttes allt för hand.

Då bar personalen ut fotogendunkar till spåren och hällde fotogen i små koppar, som placerades ut mellan rälsen.

En tändsticka kastades – och det tog eld längs hela rälsen.

Dagens metod är betydligt säkrare, till och med lok och vagnar kan köra över elden utan problem, även om en del av rälsen skadas av värmen varje år och måste bytas ut..