Oksana, 51, dragplåster i UNHCR:s kampanj – utan att veta om det

UNHCR: Vi har medgivanden som de har skrivit under

Publicerad 2023-02-20

På Facebook, Instagram och Twitter uppmanar UNHCR svenska folket att skänka pengar till krigets offer i Ukraina.

Men de som är med i reklamen har ingen aning om det.

Som Oksana Kutsypalenko, 51.

– Att det skulle samlas in pengar på min bekostnad – det hade jag ingen aning om, säger hon till TV4:s Kalla Fakta.

Hittills har svenska folket skänkt 1,5 miljarder kronor till FN:s flyktingorgan UNHCR för att hjälpa krigets offer i Ukraina.

En historisk summa.

TV4:s Kalla Fakta har granskat UNHCR:s arbete i Ukraina.

De har sökt upp fyra av de fem människor som används som affischnamn i UNHCR:s insamlingskampanjer i Sverige.

På Facebook, på Instagram och på Twitter.

Dag ut och dag in används deras bilder och livsöden i marknadsföringssyfte av UNHCR.

Som Klavdia Beliakova, den äldre kvinna som medverkar i UNHCR:s reklam med texten ”Värm äldre på flykt i vinter”.

På bilden tar hon emot en filt, märkt med UNHCR.

Problemet är bara att bilden på Klavdia är tagen 2018 – fyra år innan Ryssland invaderade Ukraina.

– Det var för att rapportera till ledningsgruppen som jag förstod det, säger Klavdia via en tolk till Kalla Fakta.

På frågan om hon tycker att det är ok att bilden används på nätet i dag svarar hon:

– Ärligt talat, helst inte.

Träffades av rysk raket

Två andra som används flitigt i marknadsföringssyfte av UNHCR i alla kanaler är det ukrainska paret Oksana Kutsypalenko och Yury Ohieba i Makariv, mindre än en timme från Kiev.

Den 8 mars förra året, i inledningen av kriget träffades deras hus av en rysk raket under en attack. Huset, som de byggt på i 13 år och som precis blivit registrerat och klart, blev bara spillror.

Tre gånger har paret haft besök av UNHCR, först Karolina Lindholm Billing, UNHCR:s landschef i Ukraina, sen två personer till – och till slut även UNHCR:s högste chef, Filippo Grandi.

– Vi pratade med honom. Han sa att det skulle komma hjälp. Men vilken hjälp sa han inte, säger Yury till Kalla Fakta.

De ställde upp på bild och film och berättade om sitt öde – enligt Oksana och Yury skulle det bli en artikel om hur Ukraina drabbats av kriget.

– Jag visste om en artikel, men syftet med den var att visa för världen vad som hände i Ukraina, säger Oksana till Kalla Fakta.

När Kalla Fakta besöker familjen får hon för första gången se sig själv på Instagram – som frontfigur i UNHCR:s insamlingskampanj.

– Det här med att nån tjänar pengar på vår historia – det hade jag ingen aning om, säger Oksana till Kalla Fakta.

”Kan vi ta en bild?”

En gammal man i den utsatta staden Butja hängs också ut på bild i UNHCR:s insamlingskampanj.

Gregoriy Zamohyliy heter han och varken han eller hans fru har haft en aning om vad bilden på honom har använts till på nätet.

– Folk kom hit och pratade med oss. ”Kan vi ta en bild?” sa de. ”Javisst”, sa vi, säger Hanna Volodymyrivna Zamohylie till Kalla Fakta.

Vad bilderna skulle användas hade de ingen aning om.

Såväl Karolina Lindholm Billing som Åsa Widell, ansvarig för UNHSR:s insamling i Sverige hävdar att alla de personer som förekommer i reklamen har skrivit under ett avtal, där de har gett sitt medgivande till att deras berättelse och bilder och filmer på dem får användas i UNHCR:s samtliga kanaler.

Oksana och Yury hävdar bestämt att de inte har skrivit på något sådant medgivande. Detsamma säger Hanna Volodymyrivna Zamohylie:

– Varken jag eller Gregoriy har skrivit på något sådant, säger hon till Kalla Fakta.

Och trots upprepade försök från Kalla Faktas sida, trots att Oksana och Yury ger sitt tillstånd – de vill också se vem som skrivit under det avtal UNHCR hävdar att de har – vägrar Sverige för UNHCR visa upp några avtal.

Hemlig budget

Inte heller vill man redovisa hur de insamlade pengarna har använts, hur mycket som har gått till administration och löner och hur mycket som har nått de behövande i Ukraina.

Enligt UNESCO har man hjälpt 4,3 miljoner människor i Ukraina – med allt från en filt till rådgivning, kontanter eller husreparationer.

Men man vill inte redovisa sin budget.

I stället kontaktar Åsa Widell, chef för Sverige för UNHCR, Fredrick Malmberg, ansvarig utgivare på TV4, för att ifrågasätta en av reportrarnas ton och motiv.

Åsa Widell, själv med ett förflutet på TV4, påpekar att reporterns man åtta år tidigare arbetat för UNHCR och inte fått sitt kontrakt förlängt och säger att det därför inte är helt lämpligt att reportern granskar UNHCR.

Fredrick Malmberg menar att Åsa Widell försöker misskreditera reportern – och längst bort på gatan i makariv väntar Oksana och Yury fortfarande på hjälp.

Deras hus ligger fortfarande i ruiner under snön.

Någon hjälp att bygga upp det igen, som de uppfattade att de skulle få, har Oksana och Yury inte fått.

Familjen fick ett tält som de kunde bo i under sommaren – men när vintern kom blev det för kallt.

Nu bor i ett annat tillfälligt boende, som en annan, mindre organisation, har ordnat åt dem.

Till Kalla Fakta säger Oksana:

– Kanske kommer hjälpen till våren.

Programmet sänds i sin helhet på måndag klockan 20.00 i TV4 och på TV4 Play.

Visar upp avtalet

Efter Aftonbladets publicering hör UNHCR av sig – och nu visar man i ett videosamtal upp ett avtal som Oksana och Yury har skrivit under, eftersom de i Kalla fakta ger sitt medgivande till det.

Avtalet, som är skirvet på ukrainska, är daterat den 30/7 2022. och undertecknat av dem både två.

I avtalet ger de UNHCR rätt att använda deras berättelse och bilder i insamlingssyfte, visar en engelsk översättning.

Enligt Anders AAlbu på UNHCR finns det även ett avtal, som Gregoriy Zamohyliy har undertecknat.

Eftersom han inte gett sitt medgivande att dela det vill UNHCR i nuläget inte visa upp det.

Att bilden på Klavdia Beliakova används i reklamen medger dock UNHCR är ett misstag – den kommer inte att användas igen.