20 miljarder saknas till svensk järnväg

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2014-05-21

Den Nationella transportplanen som fastslogs av regeringen för en månad sedan bygger på grova felräkningar. Ytterligare 20 miljarder behövs till järnvägsunderhållet, skriver SVT.

– Jag tycker hela Trafikverkets ledning måste avgå, ministern måste ta sitt ansvar och få koll på att Trafikverket sköter sig, säger Karin Svensson Smith (MP) till SVT.

Karin Svensson Smith.

Regeringen gjorde en historisk satsning när de fastslog den Nationella transportplanen på 522 miljarder till svensk infrastruktur. Men grova felräkningar gör att ytterligare 20 miljarder behövs till järnvägsunderhållet, skriver SVT.

En av anledningarna till missen ska enligt Trafikverkets egna experter vara att endast halva kontaktnätet tagits med i beräkningarna. Misstaget upptäcktes 2013 men trots att felet upptäcktes innan den Nationella planen presenterades, vilket skedde för en månad sedan, så begärde Trafikverket aldrig mer pengar.

Fler misstag har upptäckts

Men fler fel har uppdagats. Även i beräkningen av spår och spårväxlars livslängd har misstag skett. Enligt en utredare vid Trafikverket måste en spårväxel nu ha en medellivslängd på 550 år för att klara sig med de pengar som finns, skriver SVT. Totalt saknas 19,5 miljarder för underhåll av kontaktledningar, spår och spårväxlar i det underlag som den Nationella planen bygger på.

– Jag tycker hela Trafikverkets ledning måste avgå, ministern måste ta sitt ansvar och få koll på att Trafikverket sköter sig, säger Karin Svensson Smith (MP) till SVT.

Följ ämnen i artikeln