Flygexpert: Ovanligt allvarlig olycka

avTT

Foto: Samuel Pettersson/TT
Nio personer har omkommit i en flygolycka utanför Umeå.

Olyckan i Umeå är ovanlig. Flygplan som används vid fallskärmshoppning är mindre olycksdrabbade än andra småflygplan.

– Det är kanske den allvarligaste olyckan i sitt slag som inträffat i Sverige, säger flygexperten Hans Kjäll.

Vad som ligger bakom kraschen är ännu oklart. Enligt Hans Kjäll, expert på flygsäkerhet, är det inte säkert att orsaken går att fastställa.

– Haverikommissionen kommer att stöta på svårigheter omedelbart, eftersom det inte finns svarta lådor på den här typen av lätta flygplan. De får höra vittnen, titta på vrakplats, undersöka filmer.

Störtade med nosen nedåt

Vanliga orsaker till haverier är problem med tyngdpunktsläget – att vikten fördelats fel i planet – eller motorproblem.

På en film som publiceras av Aftonbladet syns hur planet störtar mot marken med nosen nedåt.

– Normalt ska man inte förlora kontrollen om motorn stannar. Man kan göra en kontrollerad nödlandning. Det har man tränat många gånger som pilot, säger Hans Kjäll.

Små flygplan har en mycket högre haverifrekvens än större transport- och passagerarplan. Olycksplanet, av modellen GippsAero GA8 Airvan, var enmotorigt, vilket är den mest olycksdrabbade typen. Men olyckor med just fallskärmsflyg är ovanliga.

– Fallskärmshoppning är mindre haveribelastat. Man befinner sig inom räckvidd till fältet, så man kan nödlanda. Man har också bättre koll på vädret, så man kan avbryta flygningen, säger Hans Kjäll.

Omöjligt ta sig ut

Samtliga ombord omkom.

– Det är det värsta scenario man kan tänka sig vid fallskärmshoppning. Man sitter med fallskärmar på, men det är svårt att ta sig ur ett flygplan som hamnar i ett okontrollerat läge, nästan omöjligt. G-krafterna är för stora, säger Hans Kjäll.