Reservdelsbrist stoppar försvarshelikoptrar

Tomas Bengtsson/TT

Publicerad 2019-11-24

Försvarsmakten har återigen problem med sin nya helikopter 14. De nio helikoptrar av modellen som stationerats i Norrbotten har bara kunnat flygas hälften av den planerade tiden i år.

Orsaken är framför allt bristen på reservdelar.

– Problemet är inte brist på pengar för att köpa reservdelar, utan att tillverkaren inte får fram reservdelar i tillräckligt stor utsträckning, säger Lars Jansson, kommunikationschef på Försvarsmaktens helikopterflottilj, till TT.

Flottiljen ansvarar för försvarets helikopterverksamhet i Linköping, Luleå och Ronneby. I Luleå har nio av de nya helikoptrarna stationerats, men bara hälften av det planerade flygandet har kunnat genomföras i år.

– Vi får stryka en del övningsverksamhet och vi får göra det med en helt annan ambitionsnivå än vad som var planerat, säger Niklas Perman, chef för helikopterskvadronen i Luleå, enligt Sveriges Radio Ekot.

Bristerna beror delvis på att modellen ännu är under utveckling. Det krävs drifterfarenhet i nya materialsystem för att kunna dimensionera reservdelslagren korrekt utifrån vad som oftast går sönder och behöver bytas ut, säger Perman.

"I hela världen"

I den mån reservdelar funnits har Försvarsmakten prioriterat skvadronen i Ronneby. Den har en variant av helikopter 14 för sjöoperativ verksamhet, bland annat med den u-båtsjaktförmåga som är på väg att byggas upp.

I Ronneby, som också har nio stationerade helikopter 14, har i princip samtliga planerade flygtimmar kunnat genomföras, när exempelvis sådant som olämpligt väder räknats bort, säger Jansson.

Mellan tio och 15 länder runt om i världen har köpt den modell som i Sverige kallas helikopter 14. Och de svenska reservdelsproblemen är inte unika, enligt Jansson.

– Reservdelarna är en bristvara i hela världen.

Skickas till Ronneby

Även brist på tekniker spelar in för Försvarsmakten. Men enligt Jansson är den bristen generell och gäller inte bara helikopter 14.

För att få tillräckligt med flygtimmar får nu helikopterbesättningarna i Luleå fler timmar i simulator, flyga mer med andra helikoptermodeller och de skickas även till Ronneby för att flyga helikopter 14 skarpt.

– Vi får skicka runt personalen mer, säger Jansson.

Helikopter 14 beställdes i slutet av 1990-talet av den europeiska koncernen NHI. Men leveranserna blev nästan tio år försenade och driftskostnaderna har visat sig vara väldigt höga.

Försvarsmakten har fått sina 18 exemplar av helikopter 14, men först om två år beräknas alla ha modifierats enligt kravspecifikationerna.

Följ ämnen i artikeln