Lyko om åldersgränsen på hudvårdsprodukter: “Vill frångå osunda ideal”

Publicerad 2024-03-20

Apoteket Hjärtat vill inte driva på osunda ideal och har därför satt en åldersgräns för avancerade hudvårdsprodukter.

Nu kan skönhetsbranschen eventuellt fatta ett liknande beslut.

– Vi har bokat upp ett möte om detta med vår branschorganisation, säger Rickard Lyko, vd för skönhetsbolaget Lyko.

Användningen av hudvård ökar bland barn, en trend som bekymrat Apotek Hjärtat.

”Vi vill gå före, och ta ett större ansvar för att inte vara med och driva på osunda beteenden och ideal som vuxit fram bland många unga”, säger Monika Magnusson, vd på företaget och apotekare, i ett pressmeddelande.

Därför ska nu ingen under 15 år få köpa avancerad hudvård, vilket bland annat innefattar produkter som ska minska rynkor eller skapa en jämnare hudton.

De enda undantagen som får göras är om barnen fått sina föräldrars godkännande eller om de har ett hudtillstånd som motiverar användningen.

Aftonbladet har under dagen varit i kontakt med flera stora varumärken och apotekskedjor för att höra om de ställer sig bakom initiativet.

Rickard Lyko, vd för Lyko.

Skönhetsbranschen kan följa efter

Skönhetsbolaget Lyko, som har flera unga kunder, säger att en åldersgräns kan bli aktuell även för dem.

– Vi tycker det är bra att diskussionen kommer igång och att det sätts riktlinjer. Vi har bokat upp ett möte om detta med vår branschorganisation (Kosmetik- och hygienföretagen). För oss är det viktigt att ett sådant beslut fattas gemensamt, säger företagets vd Rickard Lyko.

Han menar också att skönhetsbranschen behöver se över hur de arbetar med hudvård gentemot unga.

– Vi försöker prata om skönhet på ett annat sätt och frångå osunda ideal. Man ska använda hudvård av rätt anledningar, säger Rickard Lyko.

Olof Holmer, vd på Kosmetik- och hygienföretagen, säger att det här är en fråga som lyfts inom organisationen.

– Men jag kan inte föregripa kommande diskussioner. Om vi gör något vill vi vara säkra på att det har effekt och att det är i samklang med vår tillståndsmyndighet Läkemedelsverket, säger han.

Holmer är också tydlig med att det här är produkter riktade åt vuxna och har ett budskap till barn som eventuellt skulle vara intresserade av avancerad hudvård.

– Gör något roligare för pengarna.

Kosmetikkedjan Kicks säger att man fattat beslut om att införa åldersrekommendation på sina egna varumärken, och att man kommer att märka upp produkter som kan vara skadliga för barns hud.

Samma sak gäller även andra produkter.

– När det gäller åldersgräns är det inget vi kommer att införa i nuläget då vi anser att det kommer vara svårt att efterleva, men det kan absolut bli aktuellt på sikt, uppger Carola Lundell, vd på Kicks.

Apoteket inför åldersgräns

Apoteket planerar nu att införa en liknande åldersgräns som Apoteket Hjärtat.

”Trenden kring avancerad hudvård är stark och vi ser nu över hur vi kan öka rådgivningen till våra kunder i alla åldrar och att begränsa eventuell försäljning till barn, skriver Apotekets chefsfarmaceut Louise Skalin i ett mail och fortsätter:

”I våra apotek har vi få unga som köper den här typen av hudvård men eftersom trenden är tydlig avser vi som en försiktighetsåtgärd att införa en åldersgräns på 15 år för den mer avancerade hudvården.”

”Vi ser över åldersgräns för hudvård”

Frågan har även blivit aktuell för Kronans Apotek.

”Vi ser såklart med oro på den ökande trenden bland unga att använda avancerade hudvårdsprodukter”, skriver Karin Pesula, kvalitet- och hållbarhetsdirektör på Kronans Apotek, i ett mail och fortsätter:

”Vi rekommenderar aldrig avancerad hudvård till barn och unga om man inte har ett hudtillstånd som motiverar det, i övrigt avråder vi alltid avancerad hudvård för barn och unga. Vi ser även över om vi ska införa åldersgräns för avancerad hudvård”.

Aftonbladet har sökt DOZ apotek, men de har inte återkommit med något svar.

Följ ämnen i artikeln