Uber drar sig ur Sydostasien

TT-AFP-Reuters

Uppdaterad 2018-07-23 | Publicerad 2018-03-26

Uber säljer sin verksamhet i Sydostasien. Arkivbild.

Taxitjänsten Uber säljer hela sin verksamhet i Sydostasien till det Singapore-baserade företaget Grab.

Amerikanska Uber fortsätter att göra sig av med delar av sin asiatiska verksamhet. 2016 drog sig Uber ut från Kina när rivalen Didi Chuxing på ett liknande sätt köpte upp verksamheten, och förra året slogs Uber ihop med Yandex på den ryska marknaden.

Ryktena om en storaffär på den asiatiska marknaden för taxitjänster har florerat sedan det japanska telekom- och it-bolaget Softbank gjort en större investering i Uber. Softbank är sedan tidigare storägare i Grab, och är känt att som ägare driva på för konsolideringar på den globala taximarknaden, som de senaste åren blivit mindre och mindre lönsam på grund av hård konkurrens.

Uppköpet kan innebära höjda priser för konsumenterna, varnar analytikern Corrine Png vid Crucial Perspective.

– Industrikonsolideringen kommer att innebära färre val för pendlare och priserna kommer antagligen att stiga över tid när de återstående spelarna försöker att förbättra sin långsiktiga lönsamhet, säger hon.

Som en del i avtalet får Uber en andel på 27,5 procent i Grab, men summan för hela affären tillkännages inte. Grab kallade dock affären för "det största köpet av ett sydostasiatiskt it-bolag hittills".

Ubers vd Dara Khosrowshahi kommer i och med affären att sitta i Grabs styrelse.

Följ ämnen i artikeln